گروه های دانشجویی مسلمان در ماه رمضان به ایجاد حس اجتماعی در محوطه دانشگاه کمک می کنند

ماه رمضان زمانی برای جامعه و خانواده است، اما برای دانشجویان مسلمان دانشگاهی که با درآمد محدود و امتحانات در آستانه دور از خانه هستند، می تواند بسیار متفاوت به نظر برسد.

احمد شهریار سکیب یک دانشجوی فارغ التحصیل بین المللی در دانشگاه واترلو است که اولین ماه رمضان خود را در کانادا می گذراند. او نگران تنها ماندن در این ماه مقدس اسلامی بود، جایی که خانواده‌ها و دوستان دور هم جمع می‌شوند تا وعده‌های غذایی و نماز را به اشتراک بگذارند، اما از تجربه‌اش تا کنون شگفت‌زده شده است.

ساکیب که سپتامبر گذشته از بنگلادش به کانادا آمده بود، گفت: «این بهتر از حد انتظار است. “این یکسان است و همچنین به نوعی متفاوت است.”

سکیب به‌جای افطار با خانواده‌اش در غروب آفتاب، هم اتاقی‌های مسلمانی دارد که می‌توانند با آنها غذا بخورند. او در نزدیکی مسجد در واترلو، اونت زندگی می کند. و او می تواند برای نماز جمعی بعد از افطار برود، وعده غذایی که مسلمانان برای افطار می خورند.

در حالی که سکیب دلتنگ آشپزی با خانواده و طعم غذاهای بنگالی مخصوص مادرش است، از تلاش انجمن دانشجویان مسلمان دانشگاه واترلو برای ایجاد فضایی امن و دلپذیر برای جامعه مسلمانان در محوطه دانشگاه سپاسگزار است.

او گفت: “مردم دوستانه هستند و من از همه کارهایی که جامعه مسلمانان در اینجا انجام می دهد قدردانی می کنم.”

تبلیغ سفره های افطاری پرمعنا در روزهای دوشنبه در ماه مبارک رمضان.
تبلیغی در شبکه های اجتماعی برای ضیافت های افطاری پرشور انجمن دانشجویان مسلمان دانشگاه واترلو در روزهای دوشنبه در ماه رمضان. (UW MSA اینستاگرام)

لبیبه سلیم، نایب رئیس انجمن دانشجویان مسلمان دانشگاه واترلو است. وی گفت که کانون دانشجویی بعد از افطار در محوطه دانشگاه نماز جماعت هر روز برگزار می کند و به طور متوسط ​​500 نفر در آن شرکت می کنند.

سلیم گفت: «دانشجویان ممکن است نخواهند دانشگاه را برای رفتن به مسجد در شب ترک کنند، بنابراین این به آنها امکان حضور در دانشگاه را می دهد.

این انجمن همچنین فضایی را برای دانش آموزان مسلمان فراهم می کند تا در کنار افطار روزانه افطار کنند. پنج‌شنبه‌ها وعده‌های غذایی رایگان است و دوشنبه‌ها غذای سبک potluck دارند.

سلیم گفت: «ما جنبه بسیار اجتماعی در نحوه انجام کارها داریم.

برنامه افطاری رایگان امسال غرق شد

پایین خیابان در دانشگاه ویلفرد لویر، روحانیون مسلمان و انجمن دانشجویان مسلمان دانشگاه به سازماندهی ضیافت افطار رایگان برای دانشجویان نیازمند در محوطه دانشگاه کمک می کنند.

سلدا به سی‌بی‌سی نیوز گفت: «برای کسانی که ماه رمضان را جشن می‌گیرند، دسترسی به وعده‌های غذایی برای افطار در محوطه دانشگاه مهم است. صبح لندن.

به اشتراک گذاشتن سفره های افطار ماه مبارک رمضان می تواند تاثیر زیادی در موفقیت تحصیلی آنها داشته باشد.

دانشجویان با درآمد محدود می توانند در این برنامه ثبت نام کنند و بسته افطار خود را که شامل یک وعده غذایی سالم، آب و خرما است، هر روز در محوطه دانشگاه تحویل بگیرند.

عکس بشقاب غذا
عکس سفره افطاری (ارسال شده توسط سلدا سزن)

سزن گفت که این طرح از دانشگاه و جامعه بزرگتر برای کمک به پرداخت بیش از 100 وعده افطار رایگان در هر روز هفته در ماه رمضان بودجه دریافت کرده است.

جامعه مسلمانان لوریر برنامه شام ​​رایگان افطار را در سال 2019 آغاز کرد. سزن گفت، در طول همه گیری، این برنامه به اندازه اکنون غرق نشد، زیرا بسیاری از دانش آموزان از راه دور و نه در محوطه دانشگاه یاد می گرفتند.

در سال 2021، این برنامه به 80 دانش آموز غذا تحویل داد. امسال تعداد دانش آموزانی که برای سفره های افطار رایگان ثبت نام کردند حدود 260 نفر است.

سزن گفت: «آنچه امسال اتفاق افتاد، تعداد زیادی دانش آموز داشتیم.

تعداد وعده های غذایی ارائه شده در هر روز به منابع بستگی دارد و هر دانش آموزی را نمی توان پذیرفت. سزن گفت: ظرفیت برخی از روزها فقط 100 وعده غذایی و برخی روزها 200 وعده غذایی است. دانش‌آموزانی که وعده غذایی دریافت نمی‌کنند به برنامه‌های دیگر در جامعه وسیع‌تر منطقه واترلو هدایت می‌شوند.

غذای افطار توسط رستوران Aunty’s Kitchen ارائه می شود و از غذاهای پاکستانی تا غذاهای خاورمیانه ای را شامل می شود.

سزن گفت که دیدن این همه دانشجوی مسلمان نیازمند در محوطه دانشگاه “دلخراش” است.

او گفت: “استطاعت مالی برای بسیاری از دانشجویان آسان نیست که یک وعده غذایی مقوی بخورند. ما می دانیم که تحقیقات زیادی در مورد این موضوع انجام شده است که در مورد ناامنی غذایی در دانشگاه صحبت می کند.”

او توضیح داد که ارائه یک شام افطار سالم و مقوی برای دانش آموزان مسلمان نیازمند یکی از راه های اطمینان از تمرکز آنها بر پروژه ها و امتحانات پایان ترم در ماه رمضان است.