چرا برخی از مردم جان خود را برای دیگران به خطر می اندازند و آنچه در مورد آنها می گوید

در 11 نوامبر در سراسر کانادا ، مردم یادبود فداکاری پیشکسوتان ما را گرامی داشتند.

چیز قدرتمندی در یادآوری عمل ایثارگرانه کسی برای محافظت از آزادی ما وجود دارد. و با این حال ، آیا ما هرگز متوقف شده ایم که چرا برخی از مردم قادر به انجام این انتخاب هستند ، و جان خود را برای ما به خطر می اندازند؟ چه چیزی کسی را به این اندازه ایثار می کند؟

در واقع این یک موضوع جذاب است. من سالهاست که در مورد تأثیر نوع دوستی بر رفاه ما تحقیق می کنم ، اما نوع دوستی پرهزینه متفاوت است – آنها سربازانی هستند که برای محافظت از آزادی ما وارد جنگ می شوند ، آتش نشانانی که به داخل ساختمان های در حال سوختن می پرند. نوع دوستی آنها می تواند به قیمت جان آنها تمام شود.

محققان می خواستند درک کنند که چه عواملی مردم را به این خطر سوق می دهد. آیا دلیل این امر این بود که با دیدن مردم صدمه می بینند باعث پریشانی شخصی آنها می شود یا اینکه ذاتاً همدل هستند؟ این مطالعه آموخته است که نگرانی همدلی همان چیزی است که انگیزه نوع دوستی گران است ،

یک مطالعه گروهی از افراد برای بدست آوردن 20 دلار در یک نظرسنجی پولی شرکت کردند. به آنها گفته شد وانمود كنند كه به مردم آسیب می رسانند – مردم بازیگر بودند و وقتی سوژه ها دكمه ای را فشار می دادند ، مجروح می شدند. اگر فرد دکمه را فشار ندهد 20 دلار خود را از دست می دهد.

افرادی که سطح بالایی از نوع دوستی پرهزینه دارند ، پول خود را از دست دادند. کسانی که از پس آن برآمدند و دکمه را فشار دادند 20 دلار را نگه داشتند حتی اگر هنگام صدمه زدن به شخصی احساس ناراحتی کنند.

می خواهم روشن باشم: این بدان معنا نیست که اگر نمی خواهید انتخابی انجام دهید که به طور بالقوه زندگی شما را به خطر بیندازد ، فرد خوبی نیستید یا نوع دوست هستید. جنبه های دیگری نیز در تصمیم گیری نقش دارند ، مانند درگیر شدن در یک کار هدفمند و عضویت در یک تیم ، که می تواند کسی را از حضور در یک نقش فعال فردی باز دارد یا به خانه ای در حال سوختن بپرد. اما انجام چنین نوع فداکاری برای ما به یک فرد خارق العاده نیاز دارد.

الزام اخلاقی برای کمک

به گفته دانشمندان ، دلیل دیگری که برخی افراد به سمت نوع دوستی کشیده شده اند ، داشتن ویژگی شخصیتی به نام “همدلی غیرگرا” است.

افرادی که در این بعد شخصیتی نمره بالایی کسب می کنند ، احساس مسئولیت اجتماعی شدیدی دارند ، با افراد نیازمند همدردی می کنند و احساس عاطفی می کنند ، مشکلاتی را که قربانی تجربه می کند درک می کنند و احساس تعهد اخلاقی برای کمک به آنها افزایش می یابد.

شما در اخبار درباره افرادی می شنوید که ممکن است روزانه ساکت ، منزوی و کارگر روی میز کار باشند اما برای نجات شخصی که روی ریل افتاده است مقابل قطار شیرجه می زنند. آیا این بدان معناست که آنها در آن گروه از افرادی قرار می گیرند که نوع دوستی پرهزینه ای دارند؟

جواب بله یا خیر است. نظریه پردازان بر این باورند که نوع دوستی عمیقاً در ژن های ما نهفته است زیرا این مزیتی برای بقای ما بود. بنابراین ، وقتی شخصی با لحظه ای فوری مانند آن روبرو می شود ، باعث واکنش او می شود.

طبق روانشناسی تکاملی ، به دلیل نوع دوستی متقابل ، همه ما در طولانی مدت بهتر هستیم اگر به یکدیگر کمک کنیم. اگر اکنون کمک به کسی احتمال اینکه بعداً به شما کمک شود را افزایش می دهد ، در این صورت شانس زنده ماندن شما افزایش می یابد.

و اگر یک نجات دهنده قبل از اینکه شخص دیگری این کار را انجام دهد جلوی قطار می پرد ، ممکن است که آنها دارای یک نژاد ژنتیکی طولانی از نوع دوستی گران قیمت در تاریخ خانوادگی خود باشند – قدمت این امر از اوایل تمدن آغاز می شود.

آیا اعمال ایثارگرانه واقعاً ایثارگرانه هستند؟

در مورد اینکه آیا مردم به دلیل منافع خود نوع دوستی می کنند ، کاملاً اختلاف نظر وجود دارد.

برخی از شما به یاد می آورید دوستان اپیزودی که فیبی می خواهد به جوی ثابت کند که می تواند یک عمل کاملاً فداکارانه انجام دهد. اما علی رغم تلاش های او برای از خودگذشتگی ، چیزهای خوب همچنان به او رونق می بخشند. یک مثال: او به زنبور عسل اجازه می دهد تا او را نیش بزند تا زنبور عسل در مقابل دوستان زنبور عسل خود باحال به نظر برسد. اما بعد از آن جوی به او می گوید كه عمل نوع دوستانه احتمالاً زنبور را كشته است.

تحقیقات نشان می دهد وقتی کاری را برای شخص دیگری انجام می دهیم ، سود کلی حاصل از آن اقدام مثبت می تواند 3.5 برابر بیشتر از زمانی باشد که به سادگی برای خود کاری انجام دهیم. این ممکن است منجر به نوع دوستی برای اهداف خودخواهانه شود ، اما مهم است که تشخیص دهیم – اگرچه مددجویان ممکن است با کمک به دیگری پاداش شخصی دریافت کنند – اما کمکی که انجام شد به کسی که نیازمند بود نیز کمک می کرد.

همه ما نیازی به نوع دوستی پرهزینه نداریم

همه ما به طور داوطلبانه به اطفای حریق یا سربازی نمی پردازیم ، اما می توانیم وظیفه خود را با تمرین نوع دوستی در جوامع خود انجام دهیم. ما می توانیم با تکریم پیشکسوتان در طول سال و فراتر از روز بزرگداشت ، شروع کنیم.

علاوه بر این ، ما باید از آتش نشانان و اولین پاسخ دهندگان و افرادی که خود را در معرض خطر قرار می دهند ، احترام بگذاریم. در حال حاضر ، این بدان معنی است که هر کسی در خط مقدم COVID-19 از جمله مراقبت های بهداشتی و کارگران ضروری ما است. آنها با قرار گرفتن در معرض ویروس در حال حاضر نیز خود را در معرض خطر قرار می دهند.

ما همچنین می توانیم با اعمال مهربانی کوچک نوع دوستی خود را از نظر تاکتیکی بهبود ببخشیم. این می تواند با داوطلب شدن چند ساعت در ماه شروع شود. ما می توانیم وقت یا هزینه خود را به هدفی اهدا کنیم. سعی کنید هر وقت که بخواهید یک مرتبه در استارباکس یا تیم هورتونز برای یک نفر پشت سر خود قهوه بخرید. حتی پشت نقاب خود ، به یک غریبه لبخند بزنید.

از کارمندان فروشگاه های خرده فروشی برای خدماتشان تشکر می کنیم. اگر از اینکه نمی توانید پاک کننده کاشی و یا حوله های کاغذی را پیدا کنید ناامید شده اید ، به یاد داشته باشید که این فرد ممکن است در غم از دست دادن باشد یا قبل از حضور در محل کار در تلاش بوده است تا مراقبت از کودک را پیدا کند. ما نمی دانیم افراد دیگر با چه کارهایی روبرو هستند. به ویژه در این هفته ، آنها ممکن است خاطرات جنگ ، درد و ضربه را زنده کرده باشند.

ما نوع دوستی خود را از طریق قدردانی و همدلی ایجاد می کنیم. ما نوع دوستی را به عنوان راهی برای تکریم واقعی جانبازان به نمایش می گذاریم. ما این کار را انجام می دهیم تا به آنها یادآوری کنیم که افرادی که برای محافظت به جنگ رفتند ارزش فداکاری آنها را داشتند.