مردی در حالی که از جنگ سودان فرار می کند، سفر “خطرناک” به مصر را بازگو می کند.

زمانی که درگیری بین نیروهای مسلح سودانی و گروه قدرتمند شبه نظامی نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) در گرفت، هشام محمد برای دیدار با بستگان خود در سودان بود.

ساکن ولند، انترنتی، در حال حاضر در قاهره، مصر به سر می برد، امیدوار است اعضای خانواده که پشت سر گذاشته شده اند با خیال راحت از مرز عبور کنند تا بتوانند با او به کانادا سفر کنند.

صحبت در رادیو CBC جاری و صبح مترو روز سه شنبه، محمد از سفر خائنانه خود برای فرار از جنگ یاد کرد.

«کاملاً خوب بود [the] سفر. ماشین گرفتم، موتور سیکلت گرفتم [and] اتوبوس‌ها تا اینکه بالاخره به مرز رسیدم.»

“این بسیار خطرناک است و چالش برانگیز است. شما از یک ایست بازرسی به ایست بازرسی دیگر می روید و در این بین، می دانید، امیدوار هستید که چیزی فوران نکند یا تا زمانی که به مرحله بعدی برسید، دعوای پیش نرود. و آن را از آنجا قدم به قدم».

محمد گفت حدود سه روز طول کشید تا به مرز رسید.

درگیری در خارطوم، پایتخت سودان و سایر مکان‌ها در سراسر کشور در 15 آوریل آغاز شد، زیرا جناح‌های نظامی قدرتمند رقیب برای کنترل می‌جنگیدند. بیش از 420 نفر از جمله 264 غیرنظامی در این درگیری ها کشته و بیش از 3700 نفر زخمی شده اند.

من هرگز آن حادثه را فراموش نمی کنم

محمد که در 18 آوریل یک پرواز برنامه ریزی شده برای بازگشت به خانه داشت، لحظه ای را به یاد آورد که می دانست پس از شروع درگیری باید از سودان خارج شود.

یک روز قبل تصمیم گرفتم حرکتی انجام دهم… [there was] نه آب، نه برق، نه هیچ چیز. ما سعی می‌کردیم از محله برسیم و دنبال آب بگردیم و آب بیاوریم.»

او گفت که آنها توسط “نظامیان” که با آنها و سرنشینان یک خودروی دیگر صحبت می کردند متوقف شدند.

“و آنها فقط شلیک کردند [the] پسر دیگری در ماشین من هرگز آن حادثه را فراموش نمی کنم.»

“آنجا بود که متوجه شدم، می دانید، فقط برای آب که اتفاق می افتد. گفتم هیچ راهی وجود ندارد که بتوانم اینجا بمانم و منتظر بمانم. همان موقع بود که تصمیم گرفتم این سفر خطرناک را انجام دهم و امیدوارم موفق شوم.”

محمد گفت که “از روز اول” با امور جهانی تماس گرفته است.

“من با آنها صحبت کردم [and] آنها گفتند: فقط نام خود را ثبت کنید، ما از وضعیت آگاه هستیم و هنوز هیچ برنامه ای برای تخلیه یا هیچ چیز دیگری نداریم. فقط پناه بگیرید و ایمن بمانید،” او به یاد می آورد.

صبح مترو10:56فرار از خارطوم: کانادایی برای فرار از جناح های جنگی، سفری خطرناک را انجام می دهد

هشام محمد یک کانادایی است که برای فرار از جنگ سودان به مدت سه روز مسیر خطرناکی را برای رسیدن به مصر طی کرد.

محمد گفت روز دوم و سوم دوباره تماس گرفت اما پاسخ یکسان بود.

از آن زمان او گفت که نتوانسته است با کسی در Global Affairs تماس بگیرد و هیچ کس با او تماس نگرفته است، حتی اگر “ایمیل من، شماره تلفن من را دارند، کسی با من تماس نگرفته است. هیچ اتفاقی نیفتاد.”

او گفت که دولت کانادا باید “حداقل” با “افراد موجود در لیست تماس بگیرد، با آنها تماس بگیرد، ببیند کجا هستند” و آنها را از آنچه در حال رخ دادن است به روز کند.

سی‌بی‌سی همیلتون از Global Affairs Canada در مورد آنچه افرادی مانند محمد می‌توانند از آنها انتظار داشته باشند درخواست اظهار نظر کرد، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

نخست وزیر جاستین ترودو روز سه شنبه گفت هواپیماها و کشتی های جنگی کانادایی در منطقه وجود دارد. او گفت: «ما به دنبال انجام پروازهای مستقیم، آسانسورهای کانادایی ها و وابستگان آنها هستیم.

او گفت: «مکان‌های بسیار محدودی وجود دارد که این حمل‌ونقل هوایی می‌تواند از آنجا انجام شود.

روز یکشنبه تعداد زیادی از کانادایی های سودانی در میدان ناتان فیلیپس در تورنتو گرد هم آمدند تا خواستار پایان دادن به درگیری ها شوند.

آنها همچنین از تظاهرات مسالمت آمیز خود برای درخواست از دولت کانادا برای کمک به حمایت از بستگانی که در سودان گیر افتاده اند یا برای فرار از جنگ مجبور به فرار به کشورهای مرزی هستند، استفاده کردند.

حامیان و اعضای جامعه سودانی تورنتو در 23 آوریل 2023 تجمعی را برای مخالفت با جنگ در سودان در میدان ناتان فیلیپس تورنتو برگزار می کنند.
حامیان و اعضای جامعه سودانی تورنتو در 23 آوریل 2023 تجمعی را برای مخالفت با جنگ در سودان در میدان ناتان فیلیپس تورنتو برگزار می کنند. (هدر والدرون/سی بی سی)

اشرف احمد، رئیس انجمن جامعه کانادایی سودانی، گفت که اعضای جامعه از وضعیت سودان “نگران هستند”.

احمد به سی‌بی‌سی نیوز گفت: «متاسفانه برای کانادایی‌های سودانی که در حال حاضر در آنجا گیر افتاده‌اند، ناامید هستند، نمی‌توانند تخلیه شوند… ذخایر غذایی آنها تمام می‌شود و هیچ‌کس نمی‌داند با توجه به این ناامیدی چه اتفاقی می‌افتد».

“راستش را به شما بگویم، همه ما، از جمله آنها در آنجا، احساس می کنیم که توسط جامعه بین المللی رها شده ایم و امیدواریم که دولت ما کاری برای کمک انجام دهد.”

اتاوا یکشنبه اعلام کرد که کانادا به طور موقت عملیات در سودان را تعلیق می کند و دیپلمات های کانادایی “از یک مکان امن در خارج از کشور … برای حمایت از کانادایی هایی که هنوز در کشور هستند کار خواهند کرد.”

روز شنبه، دولت فدرال اعلام کرد که اخراج افراد از طریق هوایی امکان پذیر نیست و مقامات “برای پاسخ به این بحران با کشورهای دیگر هماهنگ می شوند.”

طبق گزارش Global Affairs Canada، نزدیک به 1600 کانادایی از روز شنبه در سودان ثبت نام کرده اند.