فروش خانه 25 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، اما عرضه همچنان پایین است: هیئت املاک و مستغلات تورنتو

کاهش رشد در بازار مسکن تورنتو در ماه گذشته ادامه یافت، زیرا فروش مسکن نسبت به سال گذشته بیشتر شد و قیمت‌ها به بالاترین سطح پاندمی نزدیک‌تر شدند.

هیئت املاک منطقه ای تورنتو (TRREB) دریافت که فروش خانه در ماه می به 9012 رسید که 25 درصد نسبت به سال قبل و 20 درصد نسبت به آوریل افزایش داشت.

جیسون مرسر، تحلیلگر ارشد بازار TRREB، این اعداد را نشانه‌ای از افزایش قابل توجه تقاضا برای مالکیت خانه در ماه‌های اخیر، پس از اینکه بسیاری از خریداران احتمالی به حاشیه رفتند، زمانی که نرخ‌های بهره هشت بار متوالی افزایش یافت، در نظر گرفت.

وی در بیانیه‌ای گفت: «بسیاری از خریداران مسکن در مواجهه با هزینه‌های بالاتر استقراض، نیازهای مسکن خود را مجدداً تنظیم کرده‌اند و در حال بازگشت به بازار هستند.

علاوه بر این، رشد شدید اجاره بها و رشد جمعیت به دلیل مهاجرت نیز از افزایش فروش خانه حمایت کرده است.

با این حال، به نظر می‌رسد که فروشندگان همچنان منتظر قیمت‌های بالاتر هستند و با همان سرعتی که خریداران به بازار بازگشته‌اند، اقدام به فهرست‌بندی خانه‌های خود نکرده‌اند.

عرضه مطابق با تقاضا نیست

این ماه همچنین نشان داد که عرضه مطابق با تقاضا نیست، زیرا فهرست های جدید هنوز بسیار پایین تر از سطح می 2022 هستند.

فهرست های جدید ماه گذشته در مجموع به 15194 رسید که تقریبا 19 درصد کمتر از سال قبل بود.

مرسر گفت: «عرضه فهرست‌ها با فروش همراه نبوده است، بنابراین ما شاهد فشار صعودی بر قیمت‌های فروش در بهار بوده‌ایم.

میانگین قیمت فروش یک خانه در ماه گذشته به 1,196,101 دلار رسید که حدود یک درصد کمتر از ماه مه 2022 بود اما نزدیک به چهار درصد از آوریل است.

قیمت معیار مرکب در ماه می 6.9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت، اما در مقایسه با آوریل، 3.2 درصد بر اساس فصلی تعدیل شده بود.

اعداد TRREB نشان داد که میانگین قیمت یک خانه شهری بین مه 2022 و 2023 با 2.5 درصد افزایش به 1,003,152 دلار رسیده است، در حالی که خانه های مستقل با افزایش کمتر از یک درصدی به 1,556,566 دلار رسیده است.

خانه های نیمه مستقل نسبت به سال گذشته اندکی کاهش یافت و به 1,198,185 دلار رسید، در حالی که قیمت آپارتمان با سه درصد کاهش در مدت مشابه به 748,483 دلار رسید.

میانگین قیمت خانه که تاکنون دیده شده در سال جاری حدود 1,135,595 دلار در مقایسه با 1,189,730 دلار در سال گذشته و 1,095,475 دلار در سال 2021 است.

روی آوردن کارگزاران به استراتژی های جدید فروش

پیش از انتشار TRREB، کارگزار تورنتو، کیلی هیپس، گفت که شاهد افزایش قیمت ها در هسته مرکزی شهر بوده است.

او در ایمیلی گفت: «با افزایش قیمت در ماه‌های اخیر، مطمئناً شکاف را در پایان سال 2022 و اوایل سال 2023 کاهش داده‌ایم، اما در مجموع به اوج قیمت‌ها در اوایل سال 2022 بازگشته‌ایم». .

او معتقد است که افزایش قیمت در بازار طی سه ماه گذشته در حال تثبیت است و کارگزاران به سمت استراتژی‌های جدید فروش روی آورده‌اند.

فروشندگان به جای قیمت های بسیار پایین درخواستی با تاریخ های پیشنهادی و امید به جنگ های مناقصه، قیمت های درخواستی را تنظیم می کنند تا مطابق با انتظارات باشد.