جامعه کانادایی سودانی از اتاوا می خواهد که برای کمک به غیرنظامیان گرفتار شده در سودان “بیشتر” انجام دهد

اعضای جامعه سودانی کانادایی روز یکشنبه از دولت فدرال خواستند تا برای کمک به غیرنظامیان گرفتار شده در سودان در نبرد مداوم بین نیروهای مسلح سودان و گروه شبه نظامی قدرتمند نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) اقدامات بیشتری انجام دهد.

اشرف احمد، رئیس انجمن جامعه کانادایی سودانی، گفت که اعضای جامعه از وضعیت سودان “نگران هستند”.

احمد به سی‌بی‌سی نیوز گفت: «متاسفانه برای کانادایی‌های سودانی که در حال حاضر در آنجا گیر افتاده‌اند، ناامید هستند، نمی‌توانند تخلیه شوند… ذخایر غذایی آنها تمام می‌شود و هیچ‌کس نمی‌داند با توجه به این ناامیدی چه اتفاقی می‌افتد».

“راستش را به شما بگویم، همه ما، از جمله آنها در آنجا، احساس می کنیم که توسط جامعه بین المللی رها شده ایم و امیدواریم که دولت ما کاری برای کمک انجام دهد.”

درگیری در خارطوم، پایتخت سودان و سایر مکان‌ها در سراسر کشور در 15 آوریل آغاز شد، زیرا جناح‌های نظامی قدرتمند رقیب برای کنترل می‌جنگیدند. بیش از 420 نفر از جمله 264 غیرنظامی در این درگیری ها کشته و بیش از 3700 نفر زخمی شده اند.

حامیان و اعضای جامعه سودانی تورنتو در 23 آوریل 2023 تجمعی را برای مخالفت با جنگ در سودان در میدان ناتان فیلیپس تورنتو برگزار می کنند.
حامیان و اعضای جامعه سودانی تورنتو روز یکشنبه در یک راهپیمایی برای مخالفت با جنگ در سودان در میدان ناتان فیلیپس تورنتو شرکت کردند. (هدر والدرون/سی بی سی)

ده ها کانادایی سودانی روز یکشنبه در میدان ناتان فیلیپس در تورنتو گرد هم آمدند تا خواستار پایان دادن به درگیری ها شوند.

آنها همچنین از تظاهرات مسالمت آمیز خود برای درخواست از دولت کانادا برای کمک به حمایت از بستگانی که در سودان گیر افتاده اند یا برای فرار از جنگ مجبور به فرار به کشورهای مرزی هستند، استفاده کردند.

اتاوا روز یکشنبه اعلام کرد که کانادا به طور موقت عملیات در سودان را تعلیق می کند و دیپلمات های کانادایی “از مکانی امن در خارج از کشور … برای حمایت از کانادایی هایی که هنوز در کشور هستند کار خواهند کرد.”

احمد می گوید: «در حال حاضر به اندازه کافی انجام نمی دهم

احمد گفت که انجمن او “چند نامه و ایمیل” به ملانی جولی وزیر امور خارجه ارسال کرده است اما پاسخی دریافت نکرده است.

او گفت: «ما این اطلاعیه و اظهارات وزیر جولی را شنیدیم که گفته بود دولت در حال حاضر هیچ ابزاری برای تخلیه کانادایی‌های سودانی از آنجا ندارد.»

“این چیزی است که ما نمی توانیم با توجه به اینکه همه کشورهای دیگر قادر به درک آن هستند، درک کنیم [remove] اتباع آنها و من نمی دانم، فقط تعجب می کنم که چرا برای کانادایی های سودانی که در آنجا به دام افتاده اند کار نمی کند.

ما معتقدیم که دولت باید کارهای بیشتری انجام دهد، در حال حاضر به اندازه کافی کار نمی کند و معتقدیم راهی وجود دارد.»

راندا محمد در تجمعی برای مخالفت با جنگ در سودان در میدان ناتان فیلیپس در تورنتو در 23 آوریل 2023، تابلوی ایست جنگ را در دست دارد.
راندا محمد در تجمع روز یکشنبه تابلویی را در دست دارد که روی آن نوشته شده است “جنگ را متوقف کنید”. (هدر والدرون/سی بی سی)

مغوب خیر، ع سودانی کانادایی، می‌گوید اعضای خانواده‌اش در سودان است و وضعیت ویرانگر است.

خیر گفت: من خواهرانم، برادرانم را دارم و ریشه‌های من قطعاً آنجاست. “من در 15 سال گذشته در کانادا هستم. من یک شهروند کانادایی هستم و بنابراین ما از دولت کانادا می خواهیم که در این شرایط از سودان حمایت کند.”

برای یاسر محقوب نیز وضعیت مشابهی است. او می گوید که 16 سال است که در تورنتو زندگی می کند و به شدت نگران اعضای خانواده اش در سودان است.

محقوب گفت: “من پدر و مادرم را دارم، خواهرانم را دارم، برادرانم را دارم و آنها به من می گویند که وضعیت واقعاً بسیار بد است.”

“مردم، غذا ندارند، غذا ندارند، داروها تمام می شود، برق آنها تمام می شود. [and] اب.”

تماشا | کانادایی های سودانی برای عزیزان خود می ترسند:

جامعه کانادایی سودانی از اتاوا درخواست کمک می کند

کسانی که در کانادا با سودان ارتباط دارند، با وحشت به دنبال این هستند که خانواده و دوستانشان نه تنها امنیت، بلکه مایحتاج اولیه را نیز پیدا کنند.

محقوب گفت: دیدن آنچه در سودان در حال رخ دادن است، دلخراش است.

هنگامی که درگیری در 15 آوریل آغاز شد، هر یک از طرفین، دیگری را به دلیل تحریک خشونت سرزنش کرد. ارتش RSF را به بسیج غیرقانونی در روزهای گذشته متهم کرد و نیروهای RSF، در حالی که در مکان های استراتژیک کلیدی در خارطوم حرکت می کردند، گفتند که ارتش در توطئه ای با وفاداران بشیر تلاش کرده است تا قدرت کامل را به دست گیرد.

در آخرین بیانیه کانادا هیچ جزئیاتی در مورد تلاش های تخلیه ارائه نشده است. روز شنبه، دولت فدرال اعلام کرد که اخراج افراد از طریق هوایی امکان پذیر نیست و مقامات “برای پاسخ به این بحران با کشورهای دیگر هماهنگ می شوند.”

طبق گزارش Global Affairs Canada، نزدیک به 1600 کانادایی از روز شنبه در سودان ثبت نام کرده اند.