جامعه سودانی تورنتو با ترس به کشوری می نگرد که درگیر خشونت است

اسعد علی حسن از زمانی که درگیری های مسلحانه شدید در آخر هفته در کشور زادگاهش سودان آغاز شد، هر دو تا سه ساعت با والدین خود تماس می گیرد.

حسن در تورنتو زندگی می‌کند، در حالی که پدر و مادر، خواهر و خانواده بزرگش در خارطوم، پایتخت کشوری که از زمان شروع درگیری بین دو نیروی نظامی در 15 آوریل توسط تیراندازی مسلسل در خیابان‌ها و فریاد جت‌های جنگنده در آسمان به لرزه در آمده است، زندگی می‌کنند.

سازمان ملل متحد روز دوشنبه اعلام کرد در جریان درگیری ها در سراسر کشور بیش از 180 نفر کشته و 1800 نفر زخمی شده اند. حسن از خانواده اش خواسته است که آیا می توانند از کشور خارج شوند.

“آنها می گویند، “ما نمی توانیم خانه را ترک کنیم. چگونه [could] ما کشور را ترک کنیم و به یک مکان امن برویم؟»

دود از بالای ساختمان ها بلند می شود.
سازمان ملل متحد روز دوشنبه اعلام کرد که در جریان این درگیری ها بیش از 180 نفر کشته و 1800 نفر زخمی شده اند. (مروان علی/ آسوشیتدپرس)

پدر و مادر آکوی مالک نیز در خارطوم هستند و او سه روز است که نتوانسته به آنها برسد.

ملک گفت: “اکنون ارتباطی وجود ندارد و برق و آب وجود ندارد، بنابراین ما نمی دانیم آنها چه می خورند و چگونه کار می کنند. این واقعاً نگران کننده است.”

بر اساس سرشماری سال 2021، 4010 نفر سودانی تبار در تورنتو زندگی می کنند.

خشونت نقطه اوج تنش ها

این خشونت نقطه اوج تنش چند ماهه بین ارتش این کشور و نیروهای پشتیبانی سریع (RSF)، یک گروه شبه نظامی است. ارتش و RSF با هم یک دولت غیرنظامی را در کودتای اکتبر 2021 سرنگون کردند.

به عنوان بخشی از یک طرح تحت حمایت بین المللی برای راه اندازی یک انتقال جدید با احزاب غیرنظامی، که قرار بود در ماه آوریل امضا شود، قرار بود ارتش قدرت بر کشور را به رهبران غیرنظامی بدهد، در حالی که RSF قرار بود در ارتش ادغام شود. . اما اصطکاک بر سر دو موضوع بالا گرفت: جدول زمانی که تحت آن نیروهای RSF در نیروهای مسلح عادی ادغام می‌شد و زمانی که ارتش به طور رسمی تحت نظارت غیرنظامی قرار می‌گرفت.

هر دو طرف طرف مقابل را به تحریک خشونت متهم کرده اند.

مالک گفت: «همه چیز مربوط به قدرت است. و نکته اینجاست که آنها افرادی را که در آنجا می میرند فراموش می کنند.

به گفته حسن، که گفت هنگام صحبت تلفنی با خانواده، صدای تیراندازی و تخریب را می‌شنود، خشونت برای کسانی که هزاران کیلومتر دورتر هستند، قابل لمس است.

مردی با کت و شلوار برنزه و عینک به دوربین نگاه می کند.
اسعد علی حسن نگران است که این درگیری به یک جنگ داخلی تبدیل شود. (CBC/Zom)

او گفت: «همچنین خواهرزاده‌ام و بچه‌ها را می‌شنوم – وقتی این صداها را می‌شنوند جیغ و گریه آنها را می‌شنوم.

ترس از درگیری طولانی

حسن نگران است که اگر جنگ برای مدت بیشتری ادامه یابد چه اتفاقی خواهد افتاد. او نگران است که غذای مردم در خانه تمام شود و مجبور شوند به خیابان بروند.

او گفت: «این برای مردم بسیار بسیار خطرناک خواهد بود.

او پتانسیل تبدیل درگیری را به یک جنگ داخلی می‌بیند و از کانادا و متحدانش می‌خواهد که هر دو طرف را برای پایان دادن به جنگ تحت فشار قرار دهند.

مالک از واکنش بین المللی تاکنون ناامید شده است.

“جنگی که در اوکراین اتفاق می افتد – مردم در مورد آن صحبت می کنند. [the] دولت [is] کمک می کند، اما من هیچ کمکی در آنجا نمی بینم. من نمی‌دانم چه تفاوتی با هم دارد.»

به گفته سازمان ملل متحد، در حال حاضر، حدود یک سوم جمعیت سودان، یعنی حدود 16 میلیون نفر، به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.

به گفته جیمز امانوئل وانکی، سخنگوی امور جهانی کانادا، در سال 2022، کانادا بیش از 40 میلیون دلار کمک بشردوستانه به مردم سودان ارائه کرد.

وانکی در ایمیلی گفت: «ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که با آتش‌بس موافقت کنند و در تلاش‌های میانجی‌گری با حمایت شرکای آفریقایی که گفتگوی صلح‌آمیز را ترویج می‌کنند، شرکت کنند.»

دود تاریک و سنگین از بالای ساختمان‌ها می‌آید.
به گفته سخنگوی امور جهانی کانادا، در سال 2022، کانادا بیش از 40 میلیون دلار کمک بشردوستانه به مردم سودان ارائه کرد. (AFP/Getty Images)

اولویت صلیب سرخ در حال حاضر این است که از هر دو طرف بخواهد به قوانین بشردوستانه بین المللی که قرار است از غیرنظامیان و کسانی که به آنها کمک می کنند محافظت کند، احترام بگذارند.

آلیونا سیننکو، سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در آفریقا گفت: «و متأسفانه در حال حاضر، این اتفاق نمی‌افتد.

راهول سینگ، مدیر اجرایی Global Medic، یک موسسه خیریه بشردوستانه مبتنی بر Etobicoke، احساسات Synenko را تکرار کرد.

در حال حاضر، چون دعوا در خیابان وجود دارد، غیرممکن است که سازمان‌های امدادی مانند ما و سایر سازمان‌ها کار خود را انجام دهند.»