تور غذایی اندرو کاپولینو در شمال، غرب و آسیای مرکزی

بر اساس وب سایت دولت کانادا، موضوع ماه میراث آسیایی برای سال 2023 “داستان های عزم و اراده” است. رستوران‌ها در هر شکل و شکلی نمونه‌های عالی از مشاغلی هستند که برای رونق گرفتن نیاز به عزم و اراده خاصی دارند.

طیف وسیعی از رستوران های آسیایی در منطقه ما تنها در چند سال کوتاه به طرز چشمگیری افزایش یافته است – و آنها به میزان قابل توجهی در تنوع طعم ها و فرهنگ هایی که می توانید تجربه کنید کمک می کنند.

جشن گرفتن این مشاغل و غذاهای آنها آسان و لذیذ است، اما ابتدا باید به پیچیدگی بزرگ تر اصطلاح “آسیایی” پرداخت.

آسیا بسیار بزرگ است: طبق گزارش سازمان ملل، این قاره با 4.7 میلیارد نفر، 57 درصد از کل جمعیت جهان را تشکیل می دهد.

این قاره به طور معمول به پنج یا شش منطقه تقسیم می شود: شمال، غرب، مرکز، شرق و جنوب. معمولاً آسیای جنوب شرقی را منطقه خود می دانند که نیم دوجین را تشکیل می دهد.

در داخل، مجموعه بزرگی از خرده فرهنگ ها و غذاهای آنها وجود دارد. به عنوان مثال، چین به تنهایی به 23 استان، پنج منطقه خودمختار با هنگ کنگ و ماکائو به عنوان دو منطقه اداری ویژه تقسیم شده است. هر کدام سنت آشپزی متمایز خود را دارند که می توانید ده ها نمونه از آن را در منطقه ما پیدا کنید.

غذاهای شمال

برای این هفته، در اینجا چند رستوران و غذا به طور سنتی در شمال، غرب و آسیای مرکزی یافت می شود. لیست به هیچ وجه جامع نیست. بخش دوم – شرق، جنوب و جنوب شرق آسیا – هفته آینده اجرا می شود.

روسیه بزرگترین کشور جهان از نظر توده زمین است، اما رستوران های روسی در منطقه ما نادر است. در حالی که مالکان آنها اوکراینی هستند، کافه ترموک واترلو در خیابان ارب به مدت 22 سال فعالیت می کند. غذاهای روسی و اوکراینی برای غذا خوردن یا بیرون رفتن شامل پلمنی، پیروگی (از جمله کاسرول پیروگی) و طیف وسیعی از سوپ‌های آرامش‌بخش، مانند کلم و گل گاوزبان چغندر است. سوپ سوپی غلیظ و اغلب ترش با منشاء روسی نیز وجود دارد.

همچنین، از آنجایی که ماه می، ماه میراث لهستانی در انتاریو است، می‌خواهم اشاره کنم که از کجا می‌توان برخی از پیروژ لهستانی را تهیه کرد. در خانه پیروگی مجموعه خوبی از خوراکی‌ها و پلمنی‌ها برای صرف غذا، غذا و غذای منجمد وجود دارد. همچنین، کامیون غذای Pierogi Pigs نیز معمولاً در منطقه شلوغ است.

به غرب آسیا بروید

شاورماس
شاورما یک غذای محبوب از کشورهای غرب آسیا مانند لبنان، سوریه و ترکیه است. در منطقه واترلو گزینه های بسیار خوشمزه ای خواهید یافت. (اندرو کاپولینو/سی بی سی)

وقتی نوبت به غرب آسیا می‌شود، می‌توانیم نمونه‌هایی را تقریباً در هر گوشه منطقه به شکل شاورماهای لبنانی، سوری و ترکی پیدا کنیم. اینها می‌توانند مکان‌های کوچک‌تر مادر و پاپ مانند Shawarma Lounge در Laurelwood یا رستوران‌های غذاخوری مانند Arabesque Family Restaurant در کیچنر باشند. اخیراً، Shawerma Plus واترلو در شهرهای خارج از منطقه واترلو شروع به ارائه امتیاز کرده است – گواهی بر محبوبیت گوشت بو داده دستی.

در حالی که همیشه بین غذاها و غذاها تلاقی وجود دارد، بریانی می تواند هم هندی و هم افغانی باشد. می توانید غذاهای افغانی را در کنار غذاهای ایرانی در مکان هایی مانند کباب هات در دانشگاه شاپ پلازا در کنار دانشگاه واترلو بیابید، از جمله کباب کوبیده سیخ گوشت چرخ کرده با برنج زعفرانی باسماتی.

در کیچنر یام یوم کباب، حسین فردوس غذاهای ایرانی مانند کباب وزیری و همچنین غذاهای افغانی سرو می کند. او توضیح می دهد که چنین کراس اوورهایی در مورد نفوذ و اشتراک گذاری هم سنتی و هم رایج هستند. منوی غذایی او متاثر از غذاهای سوریه، ترکیه، افغانستان و ایران است.

پیروز جعفری، سرآشپز اکسیر بیسترو در روستای بلمونت، در استان لرستان به دنیا آمد، اما عاشق طبخ غذاهای کلاسیک فرانسوی مانند boeuf Bourguignon و Coq au vin است. با این حال، ممکن است ماهی سالمون کبابی با سس زعفران را در منو پیدا کنید.

پیروز جعفری، صاحب اکسیر بیسترو، با دستان ضربدری ایستاده است.  پیش بند سفید بر سر دارد.
پیروز جعفری، صاحب اکسیر بیسترو، غذاهای فرانسوی را با طعم‌های سنتی ایرانی ترکیب می‌کند. (اندرو کاپولینو/سی بی سی)

غذا از “Stans”

آسیای مرکزی در عامیانه به عنوان “stans” نامیده می شود. افغانستان، ترکمنستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و قزاقستان از جمله این کشورها هستند. آشناترین غذاهای آن از افغانستان است و دارای کباب های کباب شده روی زغال، غذاهای برنجی و غذاهای بی نظیر و خوشمزه مانند مانتو و کوفته آشک است که ممکن است با کدو حلوایی پر شود.

برای امتحان کردن این غذاها، Yum Yum Kabob فوق الذکر و همچنین هلمند Kabob در Guelph را که به نام یکی از 34 استان افغانستان نامگذاری شده است، بررسی کنید. در کمبریج، نام خیبر افغان گریل به معنای واقعی کلمه جلوه ای از نحوه رفت و برگشت آشپزی و مخلوط شدن با یکدیگر است. گذرگاه خیبر که بخشی از جاده ابریشم باستانی است، یک مسیر کوهستانی است که افغانستان و پاکستان را به هم متصل می کند و برای قرن ها یک مسیر تجاری کلیدی بوده است.

Vaziry kabob از Yum Yum Kabob در کیچنر
یام یوم کباب در کیچنر غذاهای ایرانی مانند کباب وزیری و همچنین برخی از غذاهای افغانی سرو می کند. (اندرو کاپولینو/سی بی سی)

متأسفانه یک رستوران محبوب افغانی به نام Choppan Kabob به طور موقت بسته شده است و باید دید که آیا بازگشایی می شود یا خیر.

این رستوران یک دهه پیش تاسیس شد و متعلق به خانواده بود و فعالیت می کرد. وجود آن بر اساس خشن ترین سیاست های دنیای واقعی است: مالک ولی جمالی از جلال آباد، افغانستان در طول تهاجم روسیه از سال 1979 تا 1989 فرار کرد، زندگی خانواده اش را بازسازی کرد و در نهایت رستوران Highland Road را افتتاح کرد و دستور پخت و غذاهای خانواده اش را با جامعه به اشتراک گذاشت. .

این نمونه خوبی از «داستان های عزم» است که موضوع ماه میراث آسیایی است.