او می گوید که والدین و خواهر و برادرهای او در معرض خطر طالبان قرار دارند. اما برای کانادا، آنها اعضای خانواده نیستند

سونیتا مومین زاده، یک پناهنده از افغانستان، شش خواهر دارد – همه زنان جوان برای بازگشت به تحصیلات دانشگاهی خود ناامید هستند.

وقتی در مورد آنها صحبت می کند باید مکث کند. او نفس های عمیق می کشد و دوربینش را در زوم خاموش می کند. وقتی برگشت و اشک هایش را پاک کرد، می گوید: «متاسفم.

مومین زاده 28 ساله و همسرش حشمت الله در بحبوحه تسلط طالبان در اواخر اوت 2021 از افغانستان به کانادا وارد شدند. آنها از طریق یک برنامه اسکان مجدد ویژه برای کسانی که به دولت کانادا کمک کردند، آمدند. حشمت الله کار ترجمه را برای ارتش کانادا و ایالات متحده انجام داد.

اما در حالی که آنها فرار کردند، زندگی خواهران و سایر اعضای خانواده او که هنوز در کشور بودند متوقف شد. زنان از ورود به دانشگاه ها منع شدند و از خروج از خانه بدون اسکورت مرد ممانعت به عمل آمد.

دو تا از خواهرانش حقوق می خوانند. اما این احتمال که آنها ممکن است به رویاهای شغلی خود نرسند کمترین ترسی است که مومین زاده در حال حاضر دارد. در عوض، این امنیت آنهاست که او را در شب بیدار نگه می دارد.

اگرچه اعضای خانواده او در مارس 2022 از افغانستان به پاکستان گریختند، اما مومن زاده در ترس دائمی زندگی می کند که به دلیل ارتباط با شوهرش به کشورشان بازگردانده شوند و هدف قرار بگیرند.

خواهر و برادر، والدین معیارها را نداشتند: تصمیم IRCC

اما در ماه فوریه درخواست خانواده برای پیوستن به مومین زاده در کانادا رد شد. اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی در تصمیم خود گفته است که خواهران، دو برادر و والدین او تعریف «عضو خانواده» را ندارند.

IRCC یک عضو خانواده را تحت قوانین فدرال مهاجرت و حفاظت از پناهندگان، تحت قانون حفاظت از مهاجرت و پناهندگان تعریف می کند. این تعریف شامل همسر، شریک زندگی مشترک یا فرزندان یا نوه های وابسته است.

بستگان همچنین در صورتی که وابستگی به خویشاوند در کانادا داشته باشند و طبق این خط مشی دارای «شواهد مستند» برای نشان دادن آن باشند، می توانند واجد شرایط عضویت «عملی» خانواده باشند.

در این تصمیم، یک افسر مهاجرت IRCC استدلال کرد که خانواده مومین زاده طبق مقررات حفاظتی «تعریف عضو خانواده» را ندارند.

در این تصمیم که با سی‌بی‌سی نیوز به اشتراک گذاشته شده، آمده است: «شما از نظر مالی و عاطفی به مومن‌زاده حشمت‌الله وابسته نیستید». توضیح بیشتری نمی دهد.

چالش های اثبات وابستگی مالی و عاطفی

مومین زاده می گوید که نمی تواند بفهمد چرا درخواست رد شده است.

او گفت: “ما توضیح دادیم که دلیل خوبی برای رد درخواست آنها نیست. ما همه چیز را برای آنها توضیح دادیم.”

مومین زاده گفت که در افغانستان، ساکنان آن مانند مردم در غرب به بانک ها متکی نیستند. او توضیح داد که مبادله پول نقد بیشتر از استفاده از بانک است، به این معنی که تولید اسناد الکترونیکی دشوارتر است.

او گفت و اثبات وابستگی عاطفی حتی دشوارتر است.

طبق گزارش IRCC، از آگوست 2021، کانادا 30680 پناهجو از افغانستان را تحت برنامه های مختلف اسکان داده است. دولت فدرال هدف گذاری کرده است که تا پایان سال 40000 پناهنده از منطقه پذیرایی شوند.

طبق برنامه تدابیر ویژه مهاجرت برای افغان‌هایی که به دولت کانادا کمک کرده‌اند، برنامه‌ای که مومن‌زاده و همسرش وارد آن شده‌اند، IRCC 18420 درخواست دریافت کرده و 12200 درخواست را تایید کرده است.

سیستم “در راز پوشیده شده است”: استاد

مصطفی آریان، مدیر پروژه انجمن حلقه چای، ابتکاری که دیدگاه‌های میانمار را در دانشگاه تورنتو بررسی می‌کند، نیز به عنوان یک پناهنده از افغانستان در نوامبر 2021 وارد شد.

مردی با عینک مستقیم به جلو خیره می شود
مصطفی آریان، یک دانشگاهی که در دانشگاه تورنتو کار می کند، در پاییز 2021 به عنوان یک پناهنده از افغانستان به کانادا آمد. او گفت که جامعه پناهندگان افغان در آوردن اقوام به کانادا با مشکلات مکرر مواجه شده است. (ارسال شده توسط مصطفی آریان)

آریان گفت که نتوانسته است والدین خود را برای آمدن به کانادا تایید کند. او گفت که سایر اعضای خانواده وی تصمیم گرفتند تحت یک برنامه حمایت مالی خصوصی درخواست دهند و هنوز نزدیک به دو سال پس از ارسال در انتظار وضعیت درخواست خود هستند.

او گفت: “این یک روند خسته کننده است… برای بسیاری از افغان ها یک چالش است.”

آریان گفت و پاکستان پناهگاه امنی برای آن خانواده ها نیست، زیرا این کشور در بحبوحه بحران اقتصادی قرار دارد و در پرتگاه بی ثباتی بیشتر قرار دارد.

جی راماسوبرامانیام، استادیار متخصص در مهاجرت در دانشگاه یورک، گفت که الزامات IRCC “بسیار مشکل ساز است.” او گفت که با پناهندگان اروپایی مانند اوکراینی ها به گونه ای متفاوت رفتار شده است. کانادا به بیش از 200000 پناهنده اوکراینی اجازه ورود به کانادا داده و نزدیک به 700000 درخواست اقامت موقت را تایید کرده است.

او گفت: «ما دیدیم که در مورد پناهندگان اوکراینی چقدر واکنش سریع بود… اما وقتی صحبت از پناهندگان از افغانستان یا هر جای دیگری در جنوب جهانی می شود، همیشه این تردید وجود دارد که آنها ممکن است «جایگاهشان نباشند».

او گفت: “سیستم در هاله ای از رمز و راز است، ما نمی دانیم پشت درهای بسته چه می گذرد.”

مردی با لبخند پشت میزش نشسته است
جی راماسوبرامانیام، استادیار دانشگاه یورک، می گوید که الزامات IRCC برای پناهندگان افغان برای آمدن به کانادا “مشکل ساز” است. (ارسال شده توسط Jay Ramasubramanyam)

IRCC می‌گوید برنامه‌ها را با نرخ رکورد پردازش می‌کند

در بیانیه ای به CBC News، IRCC گفت که به دلیل نگرانی های مربوط به حریم خصوصی نمی تواند در مورد موارد خاص اظهار نظر کند، اما گفت که دولت انعطاف پذیر بوده است.

در این بیانیه آمده است: «ما درخواست ها را با نرخ بی سابقه ای پردازش کرده ایم. بحرانی به این بزرگی به این معنی است که همیشه تقاضا برای اسکان مجدد در کانادا بیشتر از آنچه ما قادر به ارائه آن هستیم وجود خواهد داشت.

در حال حاضر، مومین زاده می گوید که امیدوار است کانادا تجدید نظر کند.

او گفت: «این همه آن چیزی بود که برای خانواده‌مان فکر می‌کردیم، اینجا در کانادا باشیم و زندگی آرامی در اینجا داشته باشیم.»