اولین روز پراید منطقه علیرغم امتناع شورا از تایید آن برگزار شد.

در سال 1995، کیت گلسون، فعال محلی LGBTQ تلاش می کرد تا برای روز افتخار در میان اعضای شورای شهر در سراسر منطقه حمایت کند. او خواستار برافراشتن پرچم پراید در شهرداری یا گذرگاه رنگین کمانی نبود. او فقط یک اعلامیه عمومی برای روزی که خواستگاری می کرد می خواست.

گلسون نتوانست از حمایت برای ایجاد یک روز مورد تایید شهر برخوردار شود، اما به هر حال به راه اندازی یک جشن کمک کرد.

او به سی‌بی‌سی نیوز گفت: «ما فقط آن را در دست گرفتیم تا یک جشن پراید برگزار کنیم.

جمعی بود که دور هم جمع شدند و اولین کمیته پراید را تشکیل دادند.

ژوئن، ماه غرور دگرباشان جنسی در سراسر کانادا است و مجموعه‌ای از رویدادها برای گرامیداشت این مناسبت در منطقه برگزار می‌شود، اما همیشه اینطور نبود. افتخار در منطقه واترلو نتیجه کار فعالانی مانند گلسون و دیگران بود.

کیت گلسون در اولین پراید در منطقه در سال 1995 پشت میکروفون ایستاده است.
کیت گلسون، فعال LGBTQ، به عنوان اولین پراید در سال 1995. (پروژه تاریخی رنگین کمان رودخانه بزرگ)

اولین جشن روز غرور در 28 ژوئن 1995 برگزار شد. اگرچه گلسون گفت که آنها از حمایت شورای کیچنر برای روز غرور او در ابتدا برخوردار نشدند، گروه او موفق شد رویداد خود را در تالار شهر کیچنر در شهر کیچنر برگزار کند. روتوندا آنها این فضا را به قیمت 202.64 دلار اجاره کردند.

گلسون گفت: «ما فقط یکسری میز و صندلی داشتیم و مردم صحبت می کردند و این واقعاً درباره آن بود. “پس خیلی رام بود.”

گلسون گفت که 76 نفر در آن روز حاضر شدند.

او گفت: «این در مورد این بود که بتوانیم به عنوان یک جامعه گرد هم بیایم.

اهمیت پراید امروز

نزدیک به 30 سال از اولین پراید می گذرد، اما گلسون احساس می کند که چیزهایی مانند ماه پراید و برافراشتن پرچم رنگین کمان در شهرداری بسیار مهم است “زیرا هنوز افراد زیادی در آنجا هستند که می خواهند به اعضای این پراید بگویند. [their] جامعه ای که نیاز دارند در شرم زندگی کنند.”

گلسون گفت: “و تا زمانی که افرادی هستند که می گویند ما باید در شرم زندگی کنیم، پس ما می ایستیم و می گوییم “نه، ما با افتخار زندگی خواهیم کرد.” و این همان چیزی است که پراید همیشه درباره آن بوده است. این نقطه مقابل شرم است.

چند نفر در اولین پراید در منطقه واترلو در سال 1995 پشت میز نشسته اند.
76 نفر در اولین پراید کیچنر در سال 1995 حاضر شدند. (پروژه تاریخی رنگین کمان رودخانه بزرگ)

اعتبار سنجی شخصی

اولین بار پرچم پراید به اهتزاز درآمد در تالار شهر کیچنر در سال 201419 سال پس از اولین پراید، و جیم پاروت، سردبیر پروژه تاریخی رنگین کمان رودخانه بزرگ، یکی از افرادی بود که به تحقق آن کمک کرد.

میله پرچم یکی از دو میله پرچم جامعه است که توسط شهر در ماه می تعیین شده است.
عکسی از اولین پرچم پراید که در سال 2014 در تالار شهر کیچنر به اهتزاز درآمد. (متیو کانگ/سی بی سی)

در آن زمان، او احساس می کرد که داشتن چنین دیدی بسیار مهم است، به ویژه از آنجایی که تنها بار همجنس گرایان در شهر سال قبل بسته شده بود.

پاروت توضیح داد: «بسیاری از این «تأییدات» – اگر می‌خواهید از آن کلمه استفاده کنید – در سطح شخصی اتفاق می‌افتند. بنابراین من فکر می‌کنم افرادی که آن را مشاهده کردند، دیدن پرچم پراید، چیزی بود که شخصاً آنها را تأیید کرد.»

“البته امروزه، پرچم‌های پراید را در انواع موسسات می‌بینیم. گاهی اوقات آنها برچسب‌های کوچکی هستند، اما من فکر می‌کنم که واقعاً واقعاً کمک بزرگی می‌کند، بنابراین اعتبار شخصی است.”