اعضای جامعه سودانی در منطقه واترلو به یکدیگر دلداری می دهند و نگران خانواده در خانه هستند

برای اعضای جامعه سودانی در منطقه واترلو انتاریو، 11 روز گذشته سخت و پر از نگرانی بوده است.

اخبار خشونت در خانه، آیدا عبدالا ساکن کیچنر را چنان تحت تأثیر قرار داده است که می گوید نتوانسته است سر کار برود.

“من گرفتم [time] خاموش چون نمی توانم در محل کار من نمی توانم روی کارم تمرکز کنم.» او به سی بی سی نیوز گفت.

اعضای خانواده عبدالله در خارطوم پایتخت سودان زندگی می کنند، منطقه ای که شاهد حملات هوایی و خشونت های متمرکز بوده است.

نبردهای بین ارتش سودان و گروه شبه نظامی رقیب در خارطوم و اطراف آن و در سراسر کشور آفریقایی از 15 آوریل آغاز شده است. بسیاری از مردم آنجا نتوانسته اند خانه های خود را ترک کنند یا از شهر خارج شده و به مناطق امن تر بروند.

عبدالله گفت که قطعی مداوم برق و اینترنت در خارطوم، بررسی خانواده را دشوار می کند. در هر صورت، او گفت، او همیشه تلفن خود را برای هر گونه به روز رسانی چک می کند.

او گفت: “هر دقیقه، می دانید؟ هر دقیقه.”

جامعه کانادایی سودانی از اتاوا درخواست کمک می کند

کسانی که در کانادا با سودان ارتباط دارند، با وحشت به دنبال این هستند که خانواده و دوستانشان نه تنها امنیت، بلکه مایحتاج اولیه را نیز پیدا کنند.

منطقه واترلو محل زندگی بیش از 700 سودانی و خانواده هایشان است.

الباگیر آدبولکریم، رئیس انجمن سودانی کانادایی واترلو ولینگتون، گفت که این دوران سختی برای اعضای جامعه او است و او و دیگران احساس درماندگی می کنند.

«بسیاری هستند که برخی از اعضای خانواده خود را بر اثر این جنگ از دست داده اند [have] چند نفر که مجروح شدند آنها احساس بدی دارند.»

ما یک ملت هستیم، بنابراین به همدیگر اهمیت می‌دهیم. وقتی می‌بینید کسی در حال مرگ است، این وحشتناک است و دیدن اینکه بچه‌هایمان در آنجا رنج می‌برند، از نظر روحی و جسمی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.»

عبدالکریم مادر، یک برادر و پنج خواهر در سودان دارد. او گفت که آنها در شرایط ناامن زندگی می کنند و نتوانسته اند خانه های خود را ترک کنند.

او گفت که خانواده اش و دیگران در خارطوم در حال اتمام آب و غذا هستند و به نیازهای اولیه دسترسی ندارند. آتش بس سراسری روز دوشنبه اعلام شد، اما انتظار می رود این آتش بس تنها 72 ساعت طول بکشد.

عبدالکریم گفت که هیچ کمک بشردوستانه یا دارویی نتوانسته است وارد کشور شود. او گفت که به عنوان یک سازمان، جمع آوری کمک مالی برای خرید لوازم پزشکی و مواد غذایی برای ارسال به سودان در صورت امکان آغاز می کنند.

“قدرت ما ناشی از اتحاد ماست”

ریلا التهیر، جوان 20 ساله ای که دوستان و خانواده بزرگی دارد که در سودان زندگی می کنند، گفت که بسیاری از افراد جامعه محلی سودانی در این دوران سخت از یکدیگر آرامش و حمایت پیدا کرده اند.

موضوعی که در مورد مردم سودان و جامعه سودانی در اینجا وجود دارد این است که ما می دانیم که قدرت ما ناشی از اتحاد و با هم بودن ما است.

دود از بالای یک شهر بلند می شود.
روز شنبه دود در خارطوم مشاهده می شود. درگیری در پایتخت سودان بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع پس از شکست آتش‌بس بین‌المللی از سر گرفته شد. (مروان علی/ آسوشیتدپرس)

او گفت که وحدت اینجا در کانادا و سودان به او کمک می کند تا از این روزهای سخت عبور کند و به او امید می دهد.

او گفت: «ارتباطات و شبکه‌سازی به معنای واقعی کلمه مردم را زنده نگه می‌دارد، و دیدن آن شگفت‌انگیز است. “و آنها این کار را در حالی انجام می دهند که دلشان شکسته، ویران شده و از جان خود می ترسند. من فکر می کنم که این فقط زیباست.”

در نهایت التهیر، عبدالکریم و عبدالله خواهان پایان درگیری در سودان هستند.

عبدالکریم گفت: «ما می‌خواهیم درگیری پایان یابد و استراحت کند تا مردم بتوانند به زندگی خود بازگردند.

التهیر، عبدالکریم و عبدالا در راهپیمایی روز یکشنبه در تورنتو حضور داشتند که شامل درخواست از دولت کانادا برای کمک به غیرنظامیان گرفتار شده در سودان بود.

عبدالکریم گفت که این سازمان در حال کار بر روی میزبانی یک تجمع مشابه در آخر هفته در کیچنر است.