فرار به آمریکا، پست های اجتماعی، ارز تقلبی: آنچه هیئت منصفه در دادگاه قتل آقا حسن نشنیدند

از اعضای هیئت منصفه در محاکمه مردی که در آوریل 2017 متهم به کشتن دوست دختر سابقش با چاقو در آپارتمانش در کیچنر، انتاریو بود، خواسته شد تا دو نسخه از وقایع را در نظر بگیرند.

ملیندا واسیلیه پس از 47 ضربه چاقو در آپارتمانش در کانتری هیل درایو در ساعات اولیه صبح 28 آوریل 2017 جسد پیدا شد.

آگر حسن 30 ساله از همیلتون هرگز انکار نکرد که او واسیلیجه را کشته است. او روز چهارشنبه به جرم قتل درجه دوم مجرم شناخته شد.

اما نسخه او از آنچه در آن شب اتفاق افتاد متفاوت از آنچه که تاج ارائه کرد و در نهایت آن چیزی بود که هیئت منصفه معتقد بود.

اسکات رید، وکیل حسن در سخنرانی پایانی خود به هیئت منصفه گفت که موکلش شهادت داد که واسیلیه ابتدا چاقویی را برداشته و او را تحریک کرده است و او در طول حمله از او خارج شده است.

رید گفت حسن و واسیلیجه در آن شب دوباره به هم رسیده بودند، اما وقتی حسن از او در مورد خیانت در طول رابطه و دادن عفونت مقاربتی کلامیدیا به او صحبت کرد – و سپس گفت که آن را به او داده است – خشمگین شد و چاقو را گرفت و به کودک خردسال مبتلا شد. زخم در دست و مچ دستش

اشلی واگن، وکیل ولیعهد، در سخنان پایانی خود گفت که واسیلیجه با حسن متحد نشد. او گفت که شواهد نشان می دهد که واسیلیجه به حسن گفته است که این رابطه به پایان رسیده است، که حسن را خشمگین کرد و پس از اینکه او را برای خداحافظی به سمت ماشینش برد، او به آپارتمانش بازگشت و آگاهانه – و با عمد – او را کشت.

وقتی کارش تمام شد، حسن با 911 تماس نگرفت و تلاشی برای ارائه کمک های اولیه نکرد. در عوض او فرار کرد.

عکس مرد پشت فرمان ماشین
آگر حسن، 30 ساله، اهل همیلتون، ساعاتی پس از چاقو زدن به واسیلیه، کشور را ترک کرد و بیش از دو ماه در آمریکا ماند تا اینکه در ژوئیه 2017 در تگزاس دستگیر شد. (اینستاگرام)

اما هیئت منصفه در تصمیم گیری خود، چیز زیادی از کارهای حسن پس از ترک آپارتمان واسیلیجه نشنیدند. می دانستند دستگیری او بیش از دو ماه طول کشیده است. آن‌ها می‌دانستند که در آن زمان با یک بازپرس پلیس مکاتبه می‌کرد و تلاش می‌کرد تا معامله‌ای را انجام دهد تا خودش را تحویل دهد.

آنها همچنین می‌دانستند که او در ساعت 3:39 بامداد برای او پیامکی ارسال کرده و می‌گوید خوشحال است که همه چیز را حل کرده‌اند و دیدن او خوب است، حتی اگر به احتمال زیاد می‌دانست که او مرده است.

هیئت منصفه شنیدند که او ساعاتی پس از مرگ او به ایالات متحده گریخت، اما به آنها گفته شد که این واقعیت را رد کند. چیزی که آنها نشنیدند این است که او در حالی که متواری بود در شبکه های اجتماعی پست می گذاشت و در نهایت توسط سرویس مخفی به عنوان بخشی از تحقیقات ارز تقلبی دستگیر شد.

پس چرا این اطلاعات به هیئت منصفه ارائه نشد؟

قاضی جری تیلور توضیح داد که هیچ روش عادی برای رفتار پس از جنایت وجود ندارد. حسن به قتل واسیلیه اعتراف کرده بود – او در شروع دادگاه به اتهامات کمتری در قتل غیرعمد اعتراف کرد، ادعایی که ولیعهد رد کرد – و بنابراین هیئت منصفه نتوانست او را تنها در مورد رفتارهای بعدی خود مجرم تشخیص دهد.

تیلور توضیح داد که مردم به موقعیت‌هایی که شامل استرس و وحشت می‌شوند، واکنش متفاوتی نشان می‌دهند، به این معنی که بسیاری از کارهایی که حسن پس از فرار از آپارتمان Vasilije انجام داد، ارائه نشده است.

هیئت منصفه نشنیدند که پس از عبور حسن از مرز به ایالات متحده، تنها چند ساعت پس از کشته شدن واسیلیجه، او در رسانه های اجتماعی پستی منتشر کرد و در برخی مواقع گفت که قصد دارد خود را تسلیم کند، اما این کار را نکرد.

هیئت منصفه همچنین نمی دانست که او در تگزاس به عنوان بخشی از تحقیقات در مورد ارز تقلبی دستگیر شده است.

در زیر جدول زمانی وقایع رخ داده در این مورد را مشاهده می کنید.

پوستر تحت تعقیب برای آقا حسن.
پس از اینکه واسیلیجه در آپارتمانش جسد پیدا شد، پلیس منطقه ای واترلو یک کمپین رسانه های اجتماعی را با هدف ترغیب مردم به اشتراک گذاری تصویر حسن راه اندازی کرد. (@WRPSToday)

جدول زمانی پرونده

فوریه 2017 – پس از جدایی این زوج، ملیندا واسیلیجه به همیلتون رفت تا آگر حسن را ببیند و برخی از وسایل او را برگرداند. آنها در روز ولنتاین با هم صحبت و آشتی کردند.

3 آوریل 2017 – واسیلیه به خاطر پیامک از حسن جدا شد و گفت که از زمانی که آنها در فوریه با هم برگشتند، رابطه یکسان نبوده است. او گفت “من دیگر خوشحال نیستم” و “هر دوی ما می دانیم که قرار نبوده باشد.” آن شب، حسن با ماشین به آپارتمان خود در کیچنر رفت و در آنجا بدون دعوت به داخل خانه رفت. واسیلیه از آپارتمان فرار کرد و حسن با دو مرد دیگر درگیر شد. او متهم به شکستن و ورود با عمد و دو مورد ضرب و جرح شد.

طی دو هفته بعد، حسن بیش از 60 پیامک برای واسیلیجه ارسال کرد که اکثر آنها بی پاسخ ماندند.

27 آوریل 2017 – واسیلیه حال خوبی نداشت، اما پذیرفت که با حسن ملاقات کند تا رابطه آنها را به پایان برسانند. او به آپارتمان او رسید و آنها در اتاق او صحبت کردند. وقتی دوستش از او پرسید که آیا غذا می‌خواهد، واسیلیه می‌گوید نه. وقتی از او پرسیدند که آیا همه چیز خوب است، او پاسخ داد بله.

28 آوریل 2017 – واسیلیه حسن را به سمت ماشینش برد، در یک نقطه از او به خیابان عقب نشینی کرد. وقتی او به آپارتمان برگشت، مرد تردید کرد، سپس به دنبال او به آپارتمان برگشت. حسن در داخل آپارتمانش ۴۷ ضربه چاقو به واسیلیجه زد که ۲۷ ضربه به گردن، شش ضربه به سینه، شش ضربه به بازوی راست، چهار ضربه به بازوی چپ، سه ضربه به پشت و یک بار به صورتش.

در ساعت 2:01 بامداد، حسن در یک ویدیوی نظارتی در حال فرار از ساختمان آپارتمان واسیلیجه و فرار از صحنه با یک هوندا HRV دستگیر شد.

در ساعت 2:40 بامداد، پلیس، آتش نشانی و امدادگران یک تماس 911 با آپارتمان Vasilije’s Country Hill Drive دریافت کردند.

در ساعت 3:05 صبح، واسیلیجه مرده اعلام شد.

در ساعت 3:39 بامداد، حسن به تلفن واسیلیه پیامک داد و گفت: “از دیدنت خوشحالم امشب خوشحالم که همه چیز را حل کردیم! بهتر است آن کیف f—ing Dorche (sic) را حذف کنی. به هر حال به زودی می بینمت.”

در ساعت 5:44 صبح، حسن از طریق پل صلح به سمت بوفالو، نیویورک از مرز به ایالات متحده عبور کرد.

1 مه 2017 – پستی در وب سایت Reddit ظاهر شد با عنوان “در خواست برای کیچنر طرف من.” پلیس معتقد است که حسن این پست را نوشته است، اما نمی‌تواند صحت آن را تایید کند. در این پست از دیدگاه حسن چه اتفاقی پیش از مرگ واسیلیجه افتاد.

پست وب سایت
پستی در Reddit.com منتشر شد که در آن کاربر Redasblue101، نسخه‌ای از وقایع را در مورد آنچه در آپارتمان ملیندا واسیلیه در شبانه روز از 27 تا 28 آوریل 2017 اتفاق افتاد، ارائه کرد. CBC برای جلوگیری از شناسایی سایر افراد ذکر شده، بخشی از پست را محو کرده است. (Reddit.com)

7 مه 2017 – حسن با استفاده از واتس‌اپ و ایمیل به بازرسان پلیس پیام داد و گفت که حاضر است خود را تسلیم کند، اما او ابتدا می‌خواهد یک توافقنامه را به دادگاه جلب کند.

20 مه 2017 – حسن حدود ساعت 8 شب در یک ایستگاه کامیون در تنسی دیده شد

پست اینستاگرام با عکس مردی که به دوربین نگاه می کند
اعتقاد بر این است که آگر حسن در حالی که در ایالات متحده بود در اینستاگرام پستی منتشر کرد و به انتشار رسانه های پلیس واکنش نشان داد. (اینستاگرام)

19 ژوئن 2017 – سه پست در یک حساب کاربری اینستاگرام ظاهر شد که گمان می رود متعلق به حسن باشد. یکی فیلم حسن صحبت کردن بود اما صدا نداشت، یکی عکس حسن و وسیلیه و پست سوم ویدئویی بود که حسن در آن نقشی نداشت.

10 جولای 2017 – دو پست در یک حساب کاربری اینستاگرام ظاهر شد که گمان می رود متعلق به حسن باشد. در یکی از پست‌ها آمده بود که کاربر امیدوار است «عدالت اجرا شود و بر اساس آنچه در آن شب اتفاق افتاد مجازات اعمال شود». در پست دوم نوشته شده بود: “من دارم به خانه می آیم. وقت آن است که به مسیر تاریکی که طی کرده ام پایان دهم و به مردم آن گونه که لیاقتش را دارند ببندم.”

پست اینستاگرام عکس مرد در پروفایل
پستی در یک حساب کاربری اینستاگرام مرتبط با حسن منتشر شد که در آن پوستر نوشته بود حسن در حال “به خانه آمدن” است. روز بعد دستگیر شد. (اینستاگرام)

11 جولای 2017 – ماموران سرویس مخفی حسن را در سن آنتونیو، تگزاس دستگیر کردند. حسن به عنوان بخشی از تحقیقات تقلبی پس از اینکه یک منبع ناشناس گزارش داد فردی – به نام حسن – در حال سفارش ارز تقلبی از طریق وب تاریک بود، دستگیر شد. منبع توضیحات، نام، آدرس و اطلاعات خودروی مظنون را ارائه کرد.

توقف ترافیک آغاز شد و متوجه شد که پلاک خودرو در آرکانزاس به سرقت رفته است. حسن روی صندلی سرنشین جلو بود. در بازرسی خودرو مشخص شد که حسن تقریباً 600 دلار اسکناس 20 دلاری تقلبی داشت. سرویس مخفی در آن زمان در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که به دلیل وجود حکم بازداشت وی در کانادا، هیچ گونه اتهام تقلبی فدرال ایالات متحده پیگیری نشد.

اسناد دادگاه از ایالات متحده نشان داد که پلیس در منطقه واترلو معتقد بود حسن “در پذیرش” پایان رابطه خود با واسیلیجه مشکل داشت و او از پیام‌های متنی او در هفته‌های قبل از مرگش “عصبی” بود.

نوامبر 2017 – حسن با استرداد خود مبارزه کرد، و وکلا استدلال کردند که هیچ مدرکی وجود ندارد که او در مرگ واسیلیجه دخیل باشد. قاضی بتسی چستنی با این نظر مخالف بود و گفت که او فکر می کند حسن “هم برای جامعه یک خطر است و هم خطر جدی پرواز” و حکم داد که او باید به کانادا بازگردانده شود.

5 ژانویه 2018 – افسران خدمات پلیس منطقه ای واترلو حسن را به کانادا اسکورت کردند.

می 2021 -حسن از وثیقه محروم شد.

2020 – محاکمه حسن به دلیل همه گیری کووید-19 به تعویق افتاد.

آوریل 2022 -حسن وکیل جدیدی گرفت و دادگاهش را دوباره به تاخیر انداخت.

19 آوریل 2023 – محاکمه حسن در دادگاه کیچنر آغاز شد.

24 مه 2023 – حسن به قتل درجه دوم مجرم شناخته شد. این حکم شامل حبس ابد خودکار و بدون امکان آزادی مشروط بین 10 تا 25 سال است.

6 سپتامبر 2023 – حسن برای جلسه صلاحیت آزادی مشروط به دادگاه بازخواهد گشت.