سطل سبزی در ساختمان شما وجود ندارد؟ به گفته کارشناسان، برنامه انتاریو برای رفع این مشکل ممکن است خارج از مسیر باشد

برای بسیاری از مردم این یک روال روزانه است: گذاشتن کاغذ و قوطی ها در سطل بازیافت و اطمینان از اینکه پوست سبزیجات و بستر بچه گربه ها به سطل سبز ختم می شود. اما برخی از تورنتونی‌ها این گزینه را ندارند که انتخاب‌های آگاهانه از محیط زیست را که دوست دارند انجام دهند.

با وجود برنامه سطل سبز که برای دو دهه در تورنتو اجرا می شود، هزاران نفر از ساکنان چاره ای جز ریختن ضایعات مواد غذایی و سایر زباله های آلی مستقیماً در سطل زباله خود ندارند.

ساختمان‌های مسکونی چند واحدی – که شامل آپارتمان‌ها، ساختمان‌های آپارتمانی و تعاونی‌ها می‌شود – در حال حاضر نیازی به ارائه مجموعه‌های ارگانیک به ساکنان ندارند. این در سال 2025 به لطف قوانین استانی جدید تغییر می کند، اما برخی از حامیان محیط زیست نگران هستند که استان ممکن است در مسیر اجرای صحیح این قوانین نباشد.

در میان آنها امیلی آلفرد، فعال در زمینه زباله با گروه غیرانتفاعی حمایت از Toronto Environmental Alliance است.

آلفرد گفت: “در حال حاضر فقط باید بگویم که ناامید هستم. ما واقعاً حرکتی را که می‌خواستیم ببینیم، نمی‌بینیم و همه می‌دانند که باید مواد ارگانیک را از زباله‌ها بیرون بیاوریم.”

سیاست جدید در راه است، اما هیچ دستورالعملی برای مشاغل وجود ندارد

در حال حاضر در انتاریو، ساختمان‌های مسکونی چند واحدی می‌توانند بین جمع‌آوری زباله‌های شهری – که شامل زباله، بازیافت و مواد ارگانیک است – یا رفتن با یک شرکت خصوصی، که ممکن است شامل جمع‌آوری مواد آلی باشد یا نباشد، انتخاب کنند.

در سال 2018، این استان یک بیانیه خط مشی مربوط به مواد غذایی و پسماندهای آلی را ارائه کرد که شامل طرحی بود که شامل ساختمان های مسکونی چند واحدی با شش واحد یا بیشتر برای ارائه جمع آوری زباله های آلی تا سال 2025 می شد.

امیلی آلفرد به دوربین نگاه می کند.  پشت سر او، در سمت چپ، تابلوی سبز و سفید اتحاد محیط زیست تورنتو است.
امیلی آلفرد با گروه حمایت از ائتلاف محیط زیست تورنتو می گوید منحرف کردن زباله های ارگانیک برای دستیابی به اهداف زیست محیطی کلیدی است. (ژاکلین هانسن/سی بی سی)

پنج سال بعد، آلفرد گفت: این نگران کننده است که استان هنوز جزئیاتی در مورد ویژگی های قوانین جدید و نحوه اندازه گیری و اجرای آنها منتشر نکرده است.

آلفرد گفت: «مشکل این است که در این مرحله فقط یک بیانیه سیاست است.

«واقعاً مشخص نیست که این صنعت واقعاً بر صنعت تأثیر می‌گذارد تا نحوه انجام کارها را تغییر دهد، و هیچ جهت یا دستورالعمل واقعی روشنی از طرف دولت در مورد اینکه آیا و چگونه آن را واقعاً اجرا می‌کنند وجود ندارد… این حرکتی در جهت درست است. کاغذ، اما باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا واقعاً تأثیری دارد یا خیر.»

پیتر هارگریو، مشاور سیاست زیست محیطی با این موضوع موافق است و گفت که تا این لحظه انتظار اطلاعات عمومی بیشتری در مورد برنامه های اجرایی داشت.

“فکر می‌کنم برای برخی از این ساختمان‌ها، برخی از این اپراتورها، مالکان، نیاز به کمک وجود خواهد داشت تا اطمینان حاصل شود که آنها دقیقاً قوانین را می‌دانند، به نوعی زبان غیرمعمول در مورد کارهایی که من باید انجام دهم چیست؟ هارگریو، که رئیس شرکت Policy Integrity است، گفت: امکانات من، و منابعی که به من کمک می کند تا بفهمم چگونه می توانم اجرا کنم، چیست.

عکس نزدیک از پیتر هارگریو.
مشاور سیاستگذاری پیتر هارگریو گفت که او می خواهد بداند که استان چگونه برای اجرای قوانین جدید مربوط به جمع آوری زباله های آلی برنامه ریزی می کند. (ارسال شده توسط پیتر هارگریو)

وزارت محیط‌زیست، حفاظت و پارک‌ها درخواست CBC برای مصاحبه را رد کرد، اما در بیانیه‌ای گفت که وقتی نوبت به اجرای قوانین می‌رسد، این وزارتخانه ممکن است از مشاغل و مالکان ساختمان‌ها درخواست کند تا فعالیت‌های خود را بررسی کنند، اطلاعات ارائه کنند و گزارشی در مورد انجام مسئولیت های خود تحت بیانیه خط مشی تهیه کنید.”

سخنگوی لیندسی دیویدسون گفت، اگرچه ممکن است ارائه نکردن اطلاعات درخواستی برای یک کسب و کار جرم تلقی شود، اما در حال حاضر هیچ مجازاتی برای عدم دستیابی به اهداف وجود ندارد.

او گفت که تاریخ انتشار راهنمایی برای کسانی که تحت تأثیر قوانین جدید قرار می گیرند “هنوز مشخص نشده است.”

مواد ارگانیک را از زباله ها بیرون بیاورید

به گفته اتحادیه محیط زیست تورنتو، زباله های آلی – از جمله ضایعات مواد غذایی، ضایعات مواد غذایی، زباله های حیوانات خانگی و سایر مواد قابل کمپوست – بیش از یک سوم زباله های تولید شده توسط یک خانواده معمولی را تشکیل می دهند.

زمانی که همه این مواد به محل دفن زباله می روند، با تجزیه متان تولید می کنند و این یک گاز گلخانه ای واقعاً قوی است.

از نزدیک درب سطل زباله سبز رنگ.
تورنتو از سال 2002 یک برنامه سطل سبز شهری داشته است، اما برای همه ساکنان ساختمان های چند واحدی در دسترس نیست. (پل بورکوود/سی بی سی)

به گفته شهر، برنامه سطل سبز تورنتو بیش از 140000 تن زباله را در سال 2021 منحرف کرد.

با این حال، برای ساختمان‌های چند واحدی، مشخص نیست که چه مقدار زباله قابل کمپوست به محل‌های دفن زباله می‌رود. به طور کلی، درصد بسیار بیشتری از زباله‌های واحدهای مسکونی چندگانه در مقایسه با خانه‌های تک‌خانواره به محل‌های دفن زباله ختم می‌شود.

به گفته اتحادیه محیط زیست تورنتو، نزدیک به نیمی از خانواده های تورنتو در ساختمان های چند مسکونی زندگی می کنند.

آلفرد می گوید حدود دو سوم ساختمان ها از مجموعه شهرداری استفاده می کنند. او گفت که از یک سوم باقیمانده، برخی از آنها مجموعه ارگانیک را از طریق مجموعه خصوصی به ساکنان ارائه می دهند، اما مشخص نیست که چه تعداد از آنها ردیابی نمی شوند.

چیزی که او می داند این است که بسیاری از ساکنان ناامید هستند.

او گفت: «ما مرتباً از ساکنان آپارتمان‌ها یا ساختمان‌های آپارتمانی می‌شنویم که مجموعه‌ای از مواد ارگانیک ندارند، زیرا می‌دانید که آنها واقعاً ناامید شده‌اند.

اگر می‌خواهیم به اهداف اقلیمی تورنتو برسیم، می‌خواهیم زباله‌هایی را که به محل دفن زباله می‌روند کاهش دهیم، واقعاً باید مواد ارگانیک را از زباله‌ها خارج کنیم.»