دلیلی برای دیدن شکوفه های گیلاس وجود دارد. این پروفسور واترلو دلیل آن را توضیح می دهد

شکوفه های گیلاس اولین نشانه بهار هستند.

هر ساله هزاران کانادایی به باغ‌ها و پارک‌ها می‌روند تا گلبرگ‌های زیبای صورتی روشن و سفید درخت را ببینند.

کالین الارد، استاد روانشناسی در دانشگاه واترلو انتاریو و مدیر آزمایشگاه واقعیت های شهری است که تأثیر طراحی شهری بر روانشناسی انسان را مطالعه می کند. او به کریگ نوریس از CBC Kitchener-Waterloo، مجری برنامه توضیح داد نسخه صبح، چرا مردم به شکوفه های بهاری وسواس دارند.

مصاحبه زیر برای طولانی بودن و وضوح ویرایش شده است. در ادامه می توانید به صوت گوش دهید.

کریگ نوریس: چرا شکوفه های گیلاس را اینقدر جذاب می دانیم؟

کالین الارد: خب، من فکر می‌کنم این یک جور هجوم سه‌گانه است. اولین چیز این است که شکوفه های گیلاس به نوعی اولین منادی فصل بهار هستند. بنابراین ما آن را پشت سر گذاشتیم، در واقع به خصوص امسال، سیاه ترین زمستان در 80 سال گذشته بوده است. بنابراین ما از این دوره طولانی و طولانی خاکستری‌های غم انگیز عبور کرده‌ایم و ناگهان این رنگ‌آمیزی ظاهر می‌شود.

و بنابراین در سطح زیبایی شناختی، فقط تفاوت بین آن و هر چیز دیگری که در معرض آن قرار گرفته ایم، تأثیر فوق العاده ای روی ما دارد.

می دانیم که فصل شکوفه های گیلاس حتی در مقایسه با انواع دیگر درختان شکوفه بسیار کوتاه است. این یک پاپ کوتاه است.

فردی که رو به دوربین است از شکوفه های گیلاس عکس می گیرد
فردی از شکوفه های گیلاس در های پارک تورنتو در اوایل این ماه عکس می گیرد. (مایکل ویلسون/سی بی سی)

اما اساساً، انسان ها عموماً جذب صحنه های طبیعت می شوند. در DNA ما نوشته شده است. در واقع، این چیزی است که به پیش از تاریخ ما باز می گردد. و دلایل مربوط به – این یک چیز واضح است که در جایی که طبیعت را می بینیم، فضل می بینیم. بنابراین ما تمایل داریم که با دیدن این نوع صحنه ها به سمت و در واقع احساس لذت ببریم.

و اگر به شکوفه ها فکر می کنید، شکوفه ها به نوعی عالی هستند، زیرا نه تنها نشانه ای از طبیعت هستند، بلکه نشان دهنده میوه های قریب الوقوع نیز هستند. می دانید، آنچه به دنبال شکوفه می آید معمولاً چیزی است که می توانیم بخوریم.

CN: پس تکاملی است؟

CE: بله، واقعاً همینطور است.

CN: و به طور کلی روحیه ما را بهبود می بخشد، درست است؟ به همین دلیل است که همیشه می گوییم بیرون بودن در طبیعت روحیه ما را بهتر می کند.

CE: درست است. و در واقع، عصب‌شناسی واقعاً جالبی وجود دارد که نشان می‌دهد ما آنقدر سختگیر شده‌ایم که به صحنه‌های طبیعت کشیده شویم که تقریباً چیزی شبیه به اوج دوندگان است. این که ما مدارهای مغزی داریم که با مدارهایی که ما را به سمت سایر رانندگان جذب می کنند، تفاوت چندانی ندارند، که با دیدن صحنه هایی از طبیعت روشن می شوند.

CN: آیا به خصوص فکر می‌کنید – و به تاریک‌ترین زمستان اشاره کردید و داستان‌هایی در مورد آن وجود داشته است – آیا فکر می‌کنید که ما باید بیشتر از دیگران در بهار امسال برای بیرون رفتن در طبیعت جذب شویم؟

CE: وای خدا، آره، من اینطور فکر می کنم. منظورم این است که دلایل مختلفی برای آن وجود دارد. نه تنها زمستان واقعا تاریکی بوده است، بلکه چند سال تاریک نیز بوده است. برای ما بسیار خوب است که به محیط های طبیعی برویم تا خلق و خوی خود را بهبود بخشیم و سطح استرس خود را نیز کاهش دهیم.

جمعیت زیادی از مردم زیر شکوفه های گیلاس ایستاده اند و عکس می گیرند.
مردم شکوفه های گیلاس را در پارک ترینیتی بلوودز در تورنتو در ماه می 2022 می برند. (ایوان میتسویی/سی بی سی)

CN: و انجام این کار در مکان های شهری سخت است، درست است؟ و برخی افراد استدلال می کنند که فضای سبز یک موضوع عدالت اجتماعی است. ممکن است کمی آن را توصیف کنید؟

CE: من فکر می کنم که کاملا درست است. منظورم این است که شواهد قابل توجهی در حال حاضر وجود دارد که ارتباط مستقیمی بین قرار گرفتن در معرض فضای سبز و بسیاری از متغیرهای بهداشتی وجود دارد. بنابراین می توانید تا آنجا پیش بروید که استدلال کنید که داشتن طبیعت در نزدیکی خانه یک موضوع بهداشت عمومی و یک حقوق بشر است.

واقعیت غم انگیز آن این است که مسائل مربوط به سهام در اینجا وجود دارد. مسائل برابری فضایی وجود دارد به طوری که ما می دانیم که همه دسترسی برابر به فضای سبز ندارند. و اگر به طراحی یک شهر معمولی، شاید به خصوص یک شهر بزرگ نگاه کنید، متوجه خواهید شد که زیباترین معماری منظر، بهترین فضاهای سبز، در مجاورت گران ترین املاک و مستغلات قرار دارند.

بنابراین یک نابرابری در آنجا وجود دارد، و وقتی به ارتباطات بهداشتی که ما می دانیم با فضای سبز فکر می کنیم، می توانید استدلال کنید که افرادی که بیشترین سود را از این قرار گرفتن در معرض قرار می دهند، کسانی هستند که دسترسی به آنها سخت ترین آنهاست.

زنی از ماگنولیا در حال شکوفه عکس می گیرد
شکوفه های گیلاس تنها عناصر بسیار محبوب طبیعت نیستند. در اینجا، زنی از ماگنولیا در حال شکوفه در پارک دیوید لام در ونکوور در مارس 2022 عکس می گیرد. (بن نلمز/سی بی سی)

CN: آیا فکر می کنید که در بیشتر موارد، مناظر شهری فضای سبز کافی دارند؟

CE: نه، من اینطور فکر نمی کنم. فکر می‌کنم ما در تلاش هستیم و فکر می‌کنم طی 10 تا 20 سال گذشته، آگاهی فزاینده‌ای نسبت به این واقعیت وجود داشته است که فضاهای سبز فقط برای اهداف زیبایی نیستند – که اساساً برای سلامت انسان مهم هستند.

از آنجایی که این نوع دانش در سیاست نفوذ می کند، ما شاهد فضاهای سبز بهتر و بهتری هستیم، اما قطعا هنوز به آنجا نرسیده ایم.

CN: فکر می کنید افرادی که این دسترسی را ندارند، نزدیک فضای سبز نیستند، چگونه برخی از این مزایا را دریافت می کنند؟

CE: دشوار است. منظورم این است که حدس می‌زنم یکی از مهم‌ترین چیزهایی که باید درک کرد این است که حتی نوردهی متوسط ​​هم نوردهی خوبی است.

بنابراین اگر در آپارتمانی زندگی می‌کنید که دارای بالکن است و می‌دانم که همه این کار را نمی‌کنند، اما اگر فضای بالکن دارید، این یکی از امکانات شماست که بتوانید طبیعت را در محیط خود قرار دهید.

دوچرخه سواری از پارکی با شکوفه های گیلاس عبور می کند.
دوچرخه سواری در مارس 2022 در پارک آنوین در ساری، پیش از میلاد، از میان شکوفه های گیلاس رکاب می زند. (بن نلمز/سی بی سی)

اگر این کار را نمی کنید، به یاد داشته باشید که حتی یک نوردهی بسیار ساده، مثلاً فرض کنید اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که در انتهای خیابان خود یک پارکت کوچک با یک نیمکت و چند درخت داشته باشید، به آنجا بروید یا آن را در خود بگنجانید. روتین روزانه و شما اثرات سلامتی را فقط از آن قرار گرفتن در معرض متوسط، حتی برای 10 دقیقه تجربه خواهید کرد.

CN: آیا مکان های مورد علاقه ای در منطقه دارید که دوست دارید از آن استفاده کنید؟

CE: بله، مورد علاقه مطلق من [spot] به صورت محلی منطقه طبیعی هورون است [in Kitchener]. فکر می کنم فوق العاده است.

آنقدرها هم بزرگ نیست و با انبارها و صنعت احاطه شده است. اما وقتی در آن هستید، احساس می کنید از بقیه شهر جدا شده اید. شما احساس می کنید که در طبیعت غوطه ور شده اید، و این یکی از ویژگی های یک قرار گرفتن در معرض طبیعت خوب است – اگر بتوانید این جدایی را احساس کنید.

گوش بده | استاد روانشناسی UW توضیح می دهد که چرا ما عاشق شکوفه های گیلاس هستیم:

نسخه صبح – KW6:27استاد روانشناس توضیح می دهد که چرا ما عاشق شکوفه های گیلاس و ارتباطمان با فضاهای سبز هستیم

شکوفه های گیلاس اغلب اولین گل های فصل هستند که شکوفا می شوند. هر ساله صدها و هزاران نفر برای دیدن آنها، لمس و بوییدن آنها جمع می شوند. کالین الارد، استاد روان‌شناسی در دانشگاه واترلو، به CBC KW می‌گوید که چرا بسیاری از ما به شکوفه‌ها و ارتباط خود با فضاهای سبز “مغز هستیم”.