ترودو می گوید به دنبال گزارشی که چین به دنبال هدف قرار دادن خانواده نماینده چونگ است به CSIS گفته است اطلاعات بیشتری را به اشتراک بگذارد.

نخست‌وزیر جاستین ترودو می‌گوید در پاسخ به گزارش‌هایی مبنی بر اینکه دولت چین به دنبال هدف قرار دادن خانواده یک نماینده محافظه‌کار است، به آژانس جاسوسی کانادا دستور داده است تا اطلاعات بیشتری درباره تهدیدات علیه اعضای پارلمان با دولت فدرال به اشتراک بگذارد.

اما نماینده پارلمان در مرکز پرونده، مایکل چونگ، گفت که پاسخ ترودو نگرانی های جدی را در مورد تسلط او بر مسائل اطلاعاتی و امنیتی ایجاد می کند.

روز دوشنبه، گلوب اند میل، با استناد به یک سند فوق سری سرویس اطلاعات امنیتی کانادا در سال 2021 و یک منبع ناشناس امنیت ملی، گزارش داد که آژانس اطلاعاتی چین به دنبال اطلاعاتی در مورد بستگان یک نماینده پارلمان کانادا است که نامش فاش نشده است “که ممکن است در جمهوری خلق چین قرار داشته باشند. تحریم های احتمالی بیشتر.»

تماشا | CSIS تصمیم گرفت دولت را در مورد تهدیدات ادعایی گزارش نکند: PM

CSIS تصمیم گرفت دولت را در مورد تهدیدات ادعایی گزارش نکند: PM

نخست وزیر جاستین ترودو در صحبت با خبرنگاران در مورد آگاهی خود از تهدیدات ادعایی برای خانواده یک نماینده محافظه کار، گفت که او به CSIS این دستورالعمل را ارائه می دهد که «وقتی نگرانی هایی وجود دارد که به طور خاص در مورد هر یک از نمایندگان، به ویژه در مورد خانواده آنها صحبت می کند. توضیح داده شد.

گلوب گزارش داد که نماینده مجلس چونگ است که در سال 2021 توسط چین به دلیل حمایت از یک طرح پارلمانی در محکومیت رفتار پکن در سین کیانگ، منطقه ای در شمال غربی چین، به عنوان نسل کشی تحریم شد. گلوب همچنین گفت که ژائو وی، یک دیپلمات چینی در کانادا، در حال کار بر روی این موضوع است.

چونگ در مجلس عوام از این اقدامات به عنوان “عملیات ارعاب” یاد کرده است.

نخست وزیر و وزیر ایمنی عمومی مارکو مندیچینو هر دو گفته اند که آنها فقط از گزارش روزنامه روز دوشنبه در مورد اتهامات مطلع شده اند و CSIS قبلاً اطلاعاتی را منتقل نکرده است.

“ما پرسیدیم که چه اتفاقی برای آن اطلاعات افتاده است، آیا تا به حال از CSIS اطلاع رسانی شده است؟ اینطور نیست. ترودو روز چهارشنبه گفت.

“حتی اگر CSIS احساس نمی کند که سطح کافی از نگرانی برای آنها برای اقدام مستقیم بیشتر است، ما هنوز باید در مورد آن در سطح بالای دولت بدانیم.

چونگ روز چهارشنبه گفت که CSIS به او “توضیحات دفاعی” داد – اصطلاحی که آژانس برای یک جلسه توجیهی آموزشی استفاده می کند – اما ماهیت کلی داشت و حاوی اطلاعاتی درباره ژائو نبود.

تماشا | چونگ خواستار کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چه کسی از تهدیدات ادعایی علیه خانواده اش اطلاع داشته است

مایکل چونگ، نماینده مجلس، پس از تهدیدات ادعایی از سوی چین، می گوید «دولت هیچ کاری انجام نداد».

این نماینده محافظه کار خواستار جزئیات بیشتر از دولت در مورد تهدیدات ادعایی چین علیه خانواده اش شد. “چه کسی می دانست – و چه زمانی؟”

نماینده پارلمان ولینگتون هالتون هیلز گفت که کل این ماجرا تسلط ترودو را در امور اطلاعاتی و امنیتی زیر سوال می برد.

“نخست وزیر و نخست وزیر به تنهایی مسئول ماشین آلات دولت هستند. و اینکه نخست وزیر از این موضوع مطلع نباشد و به این موضوع علاقه نداشته باشد، فکر می کنم عملکرد سازمان مجاهدین خلق در مورد ماشین آلات دولت را زیر سوال می برد.” چونگ گفت.

“اگر معلوم شود که وزرای ولیعهد از این موضوع دو سال پیش مطلع بوده اند و هیچ کاری در مورد آن انجام نداده اند، نشان می دهد که محاسبات سیاسی در کار بوده است. اگر وزرای تاج و تخت و دفاتر آنها کاملا از این موضوع بی اطلاع بوده اند، این امر وحشتناکی را نشان می دهد. شکست رهبری از سوی نخست وزیر.”

رئیس سابق CSIS می گوید آژانس باید اطلاعات را به اشتراک می گذاشت

ریچارد فادن، که از سال 2009 تا 2013 رئیس CSIS بود، به CBC گفت: قدرت و سیاست که او تعجب می کند که آیا روند معمول برای اشتراک گذاری اطلاعات در این مورد دنبال شده است؟

او گفت: «CSIS باید آن را به اشتراک می گذاشت. CSIS برای خود اطلاعاتی تولید نمی کند. آن را برای ادارات و سازمان های دولت و برای خود دولت تولید می کند.

فادن گفت CSIS باید این اطلاعات را با مشاور امنیت ملی و اطلاعات ترودو، وزارت امنیت عمومی و RCMP به اشتراک می گذاشت.

“بنابراین برای من مشخص نیست که چرا این کار را انجام دهد [CSIS] این نگاه جامع را به این موضوع خاص ارائه کنید و آن را خارج از CSIS به اشتراک نگذارید؟» او گفت: «حالا اینکه آیا این موضوع به نخست وزیر رفت یا نه، یک سؤال دیگر است.»

ریچارد فادن، رئیس CSIS منتظر شهادت در کمیته امنیت عمومی عوام در پارلمان هیل در اتاوا، دوشنبه 5 ژوئیه 2010 است.
ریچارد فادن در یک عکس فایل در 5 ژوئیه 2010 دیده می شود. او از سال 2009 تا 2013 رئیس سرویس اطلاعات امنیتی کانادا بود. (آدریان ویلد/ مطبوعات کانادا)

مندسینو گفت که به سازمان های اطلاعاتی و امنیتی کانادا دستور خواهد داد تا مطمئن شوند که “گزارش به موقع و دقیق به دولت در مورد هر گونه تهدیدی که نمایندگان پارلمان را شامل می شود” وجود دارد.

نخست وزیر نیز گفت که این موضوع را پیگیری کرده است.

ترودو گفت: “در ادامه، ما به CSIS و همه مقامات اطلاعاتی خود بسیار بسیار واضح می گوییم که وقتی نگرانی هایی وجود دارد که به طور خاص در مورد هر نماینده ای، به ویژه در مورد خانواده آنها صحبت می کند، باید این نگرانی ها افزایش یابد.”

وقتی صحبت از امنیت یک نماینده مجلس می شود، وقتی صحبت از امنیت خانواده آنها می شود، باید بدانیم.»

چونگ گفت که تصمیم عمدی برای قطع ارتباط با خانواده اش در هنگ کنگ برای محافظت از آنها گرفته است.

او گفت: “سالها است که با خانواده ام در چین صحبت نکرده ام. من، مانند بسیاری از کانادایی ها در سراسر کشور که خانواده آنها در کشورهای استبدادی زندگی می کنند، باید با معضل سختی روبرو شده ام که چگونه از خانواده در این دولت های مستبد محافظت کنم.” .

بنابراین من دقیقاً نمی‌دانم چه اتفاقی دارد می‌افتد و از روی احتیاط فراوان تصمیم گرفتم این تصمیم را بگیرم.»

ارسال تمام اطلاعات به نخست وزیر: رئیس سابق CSIS، “احمقانه” است

وارد الکاک که از سال 1994 تا 2004 مدیر CSIS بود، گفت که خوانش او از وضعیت نشان می‌دهد که تهدید علیه چونگ و خانواده‌اش ممکن است “به ویژه تهاجمی” نبوده باشد.

او گفت: “هدف‌گیری می‌تواند به معنای چیزهای زیادی باشد. این می‌تواند به این معنا باشد که چینی‌ها به سادگی می‌خواستند که فرد حاضر در ماموریت اطلاعات بیشتری در مورد آقای چونگ تا چیزی بسیار تهاجمی‌تر بیاموزد.”

اما در این مورد، به وضوح این دیدگاه این بود که آن چیز خاصی تهاجمی نیست و آنها می‌توانند به سادگی با ارائه توضیحات دفاعی به آقای چونگ، از آن مراقبت کنند.»

الکاک گفت: «بیهوده» است که آژانس اطلاعاتی تمام اطلاعات را به دولت وقت منتقل کند.

یک سرویس اطلاعات امنیتی کانادا در یک روز آفتابی به سیستم وارد شده است.
تابلویی در خارج از ساختمان سرویس اطلاعات امنیتی کانادا در اتاوا نشان داده شده است. (شان کیلپاتریک / مطبوعات کانادا)

“این تصور وجود دارد که هر چیزی که CSIS می داند باید از زنجیره عبور کند. اینطور کار نمی کند. CSIS چیزهای زیادی می داند، که دانستن برخی از آنها برای دولت در هر مقطع زمانی خاص اهمیت خاصی ندارد. ،” او گفت.

“برخی چیزها باید به دولت برود و جادو این است که تصمیمات درست در زمان مناسب برای به دست آوردن اطلاعاتی که باید به دولت برسد. آیا همه اطلاعات باید بالا برود؟ این احمقانه است.”

فادن گفت که درخواست نخست وزیر مبنی بر به اشتراک گذاشتن CSIS تمام اطلاعات در مورد تهدیدات برای MP “یک چیز خطرناک برای درخواست است.” او پیشنهاد کرد که دولت در عوض رهنمودهای بیشتری را در آستانه ارائه به CSIS ارائه کند و حتی این راهنمایی ها را عمومی کند.

NDP خواستار ارائه توضیحات در مورد تهدیدات نمایندگان است

پیر پولیور، رهبر محافظه‌کاران، قبل از ترودو در پارلمان هیل با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت او متقاعد نشده است که سرویس امنیت ملی چنین تهدیداتی را ساکت کند.

برای من بسیار سخت است که باور کنم CSIS سندی در مورد تهدید خانواده یک نماینده کانادایی به دلیل رای گیری در مجلس عوام تهیه کند و آنها به نخست وزیر یا وزیر ارشد امنیت عمومی او نگویند. ” او گفت.

تماشا | مراحل بعدی در وضعیت چونگ؟ پولیور جزئیات انتظارات از دولت است

مراحل بعدی در وضعیت چونگ؟ پولیور جزئیات انتظارات از دولت است

پیر پویلیور، رهبر حزب محافظه‌کار می‌گوید که از کابینه لیبرال می‌خواهد در مورد تهدیدات پکن که متوجه مایکل چونگ، نماینده محافظه‌کار شده است، توضیح دهد.

“این دیوانه است. می دانید، اگر یکی از شما خانواده یک نماینده مجلس را به خاطر رای دادن در مجلس عوام تهدید کند، در زندان خواهید بود. این مرد نه تنها در زندان نیست، بلکه در کانادا با دیپلماسی است. مصونیت.”

روز پنجشنبه، جگمیت سینگ، رهبر حزب ملی دموکراتیک خلق آمریکا در نامه ای به ترودو از او خواست تا با رهبران اپوزیسیون ملاقات کند تا “درباره چگونگی دریافت چنین تهدیدهایی از سوی شما و وزیر امنیت عمومی، آنچه شما با این اطلاعات انجام می دهید و نحوه اطلاع نمایندگان مجلس” توضیح دهد.

“من معتقدم که این موضوعی است که می تواند همه اعضای پارلمان را تحت تاثیر قرار دهد. هر نماینده ای ممکن است در معرض تهدیدهای مشابهی قرار گیرد. اعضایی در تمام گروه های ما هستند که عزیزانی در کشورهایی دارند که ممکن است در معرض تهدید قرار گیرند. بنابراین من می خواهم. سینگ نوشت: باید فوراً با همه رهبران اپوزیسیون ملاقات کنید.

ایمان کانادایی ها به دموکراسی خود به دلیل شکست شما در برگزاری یک تحقیق عمومی در مورد مداخله خارجی همانطور که هر رهبر اپوزیسیون مکرراً خواسته است متزلزل شده است.

ترودو فرماندار سابق دیوید جانستون را به عنوان گزارشگر ویژه منصوب کرد تا بررسی کند که کانادا و سازمان های اطلاعاتی آن چگونه با این مشکل برخورد کرده اند.

از جانستون خواسته شده تا در مورد نیاز به تحقیق تا 23 می تصمیم بگیرد.

فادن گفت که امیدوار است جانستون یکی را توصیه کند.

او گفت: “موضوع آنقدر سیاسی شده است که به موضوع تنیس حزبی تبدیل شده است.”

CSIS مسئول مشاوره به دولت فدرال در مورد مسائل امنیتی است، اما از نظر افرادی که می توانند اطلاعات طبقه بندی شده و عملیاتی آن را مشاهده کنند، به شدت محدود است.

در گذشته، مدیر CSIS دیوید ویگنو گفته بود که معتقد است قانون توانمندساز آژانس توانایی مقامات او را برای انتشار هشدارها تضعیف می کند.

“قانون ما مشاوره به دولت را امکان پذیر می کند اما توانایی ما را برای ارائه توصیه های مرتبط به شرکای کلیدی محدود می کند.” او در یک سخنرانی در سال 2021 گفت.